woensdag 22 april 2009

Shula in Sjoel

Een shabbat met Shula:

In sjoel vooral op sjabbatochtend geniet ik er weer van omdat 'zootje' bij elkaar te zien, in de vrouwenafdeling van de sjoel aan de rechov Haturim 11 is het interessant. Vooral Shula maakt het daar heel 'lebedig' (levendig), tijdens het davvenen (bidden) neuried, fluit, zingt, en maakt vooral opmerkingen over de chazzan (voorganger) die niet deugd enz. enz. Gisteren toen ze aan de 'amida' (het 18 gebed) begon deed ze heel veel stapjes achteruit (i.p.v. de drie die er maar nodig zijn) toen kon ik het niet laten om haar te vragen waar ze naartoe ging. Met als gevolg dat de dames hun lachen niet meer konden inhouden.

Als je Shula ooit tijdens een huwelijk gezien hebt dan weet je meteen wie ze is. Er is geen danseres zoals haar, al haar gevoelens, emoties van verdriet en eenzaamheid en tegelijkertijd vreugde voor de bruid, uit zij in haar dansen.
Wat een kunst ik kan heel veel van haar leren!

Dus als je wilt dat je feest een succes wordt dan moet je Shula zeker uitnodigen.

Shula is geen domme vrouw. Ze heeft jarenlang bij de Israelische radio gewerkt als tekstschrijfster maar waarschijnlijk door haar 'ongewoon' gedrag is ze haar baan kwijtgeraakt. Zij heeft een goede ontwikkeling, is gescheiden en heeft 2 dochters voor wie ze naarstig op zoek is naar geschikte huwelijkspartners.
Dat gaat wat moeilijk omdat ook haar dochters enigszins vreemde gedragspatronen hebben, maar niet te erg...ik weet zeker dat ook zij hun echtgenoten zullen vinden.

Nu leeft zij van een uitkering van 1800 shekel (=317 Euro) per maand. Hiervan moet zij zich onderhouden.
Die lieve Shula met al haar eigenaardigheden en excentriek gedrag houden we heel veel van haar.

Ik hoop dat ze deze week haar bed uit zal komen om een beetje in de keuken van Jad Ezra te helpen anders ligt ze de hele dag in haar bed terwijl ze de ene sigaret na de andere rookt.

Misschien ga ik morgen even naar haar toe om haar uit haar bed te halen.

Dat is Shula, en geloof me, elk woord over Shula dat ik je geschreven heb is met een glimlach omdat ze zo speciaal is.

Jad Ezra helpt Shula of misschien helpt Shula Jad Ezra wel.

Jad Ezra is geen organisatie dat zwemt in het geld, al het geld wordt onmiddellijk vertaald in hulp, want de chaveriem (vrienden) mogen geen kapsones (trots) hebben anders verlaat de Shechiena (de G'ddelijke Aanwezigheid) Jad Ezra meteen.
Net zoals de oprichter,reb Asher, het moment dat er geld was moest het meteen naar de armen. Gelukkig maar, de chaveriem zijn geen kapsones lijers... maar naar mijn mening echte Ovdee Hasheem, dienaren van G'd, die werkelijk van mensen zoals Shula houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Populaire berichten

Jerusalem

Volgers