donderdag 3 maart 2011

Een brief aan de Paus

Geachte zijne heiligheid de Paus,

Via deze brief wil ik u danken voor het feit dat u in uw boek het Joodse volk heeft vrijgesproken van de kruisiging van Jezus. Nu ben ik opgelucht. Het Katholicisme is vanaf vandaag niet meer anti-semitisch. Het Joodse volk heeft een nieuwe vriend. Wat geweldig, wie zou dat kunnen geloven? Hoewel ik mij afvraag wat de katholieken nu nog bij elkaar zal houden, wat zal het simpele volk verenigen?

Misschien heeft zijne heiligheid dit geschreven omdat er een gemeenschappelijke vijand is dus is het beter een coalitie te vormen met hen die de zoon van God vermoord hebben? Zij die zo koppig de waarheid niet onder ogen willen zien. Zo eigenwijs dat zij zelfs bereid waren hun leven hiervoor te geven? Nee hoor, anti-semitisme hoort bij de katholieken en zo wil ik het liever ook laten. Tot nu toe wist ik waar ik aan toe was, maar nu zou ik een beetje in de war kunnen raken.
Even mijn geheugen opfrissen:
- Kruistochten
- Bloedsprookjes
- Inquisitie
- Pogroms
- Medewerking (zeker geen tegenwerking) van Hitler

Ach het zijn maar een paar kleinigheden. Eigenlijk moet ik nu gewoon vergeven en vergeten want nu is alles anders. Geweldig, alle dank aan zijne heiligheid.

De Joodse geleerden hebben ons allang een goede tip gegeven: "respecteer hen maar wees op je hoede voor hun intenties".

Laat ik toch maar naar de toekomst kijken, hoe zal de Katholieke kerk zich nu opstellen ten opzichte van het Joodse volk en de Joodse staat?
Zal de Katholieke kerk Israel blijven veroordelen voor hun "misdaden"?

Met zulke vrienden, wie heeft er dan nog vijanden nodig?
Hoogachtend,

Lea Farkash
Mede namens mijn vermoorde voorouders tijdens de autodafe's, natuurlijk.

1 opmerking:

  1. De katholieke kerk heeft zoveel misdaan in het verleden ,dat het eigenlijk niet te vergeven is.
    Toch heeft Johannes-Paulus II zich,als eerste paus ooit ,vergeveing gevraagd voor dit kwaad aan de joden,en dit in Israel.Dit was geen comedie.
    Ik heb zojuist een boekje gelezen, geschreven door een joodse jeugdvriend van hem,waarin verteld werd hoe hij begaan was met het Joodse volk.Als Pool ,heeft hij de haat van dichtbij ervaren.
    De kerk heeft nog een lange weg af te leggen.
    In elk geval ,uit persoonlijke ervaring ,weet ik dat de kerk niet zonder de joden kan wil ze volwaardig zijn,wat ze volgens mij nog steeds niet is.
    Het rapport van pius XII ,van 45000 bladzijden is vrijgegeven.Joodse mensen die door toedoen van deze paus gered zijn tijdens de oorlog ,hebben alles in het werk gesteld om te bewijzen dat hij veel joden van de dood heeft gered,nl.meer dan 800.000 .
    Het moeilijkste wat er is ,is vergeven,en zeker als men zo diep getroffen is door moord op familieleden. Het boek "Waarom het kwaad goede mensen treft"van Harold Kushner (joode schrijver)tracht daarop een antwoord te geven.
    Kan men door G'D vergeven worden ,als men zelf niet kan vergeven ?
    Vergeef me Lea, voor moest er in mijn familie iemand geweest zijn die een joods mens op zijn geweten heeft.
    G'Ds zegen Hij houd van je.

    BeantwoordenVerwijderen

Populaire berichten

Jerusalem

Volgers