maandag 13 februari 2012
Geen oog voor een oog.
"Een oog voor een oog" [Sjemot (Exodus)21:24]
Onze rabbijnen (Baba Kama 84a) leren ons dat de term "oog om oog" niet letterlijk genomen moet worden. Iemand die het verlies van een ander zijn oog veroorzaakt krijgt geen straf dat zijn eigen oog van hem wordt afgenomen. Integendeel het betekent dat de dader de monetaire waarde van een oog moet betalen.
Volgens de Gaon van Wilna wordt dit principe duidelijk uit de woorden van "עין תחת עין" in Sjemot (Exodus)21:24. Er staat geschreven 'Ajien tachat ajien' en niet 'ajien b'ad ajien'. Ajien tachat ajien betekent 'een oog onder een oog' en niet oog om oog. Wat is de betekenis hiervan?
De Thora wil ons duidelijk maken dat wij moeten kijken naar de ware betekenis van deze regel namelijk wat betekent 'een oog onder een oog' het woord onder is hier belangrijk wat is onder de ayin (oog)? Dat zijn de letter die volgen op het woord עין (oog):
De letter ayin ע wordt gevolgd door de letter pee פ
De letter yud י wordt gevolgd door de letter kaf כּ
De brief noen is ן gevolgd door de letter Samech ס
Deze letters vormen het woord kessef - כּסף - geld!
Het gaat hier dus om een financiële vergoeding.
Bron: Rabbijn Yisrael Bronstein
Abonneren op:
Posts (Atom)
Populaire berichten
-
Er staat een interview in het blad Morasha (Hebreeuws), met de Rebbe van Shomree Emoeniem en hij heeft een aantal interessante dingen geze...
-
Toch iets interessants te melden over de afkomst van Kate Middleton, de vrouw van prins William. Kate's moeder is Carol Middleton, docht...
-
Als verdriet en wanhoop een ziekte is dan geldt dezelfde regel als alle andere ziekten . Voor alle ziekten is er een medicijn. Zo bestaat ...
-
Er is een grote bosbrand in het Jeruzalemse bos vlakbij Yad Vashem ( het beroemde Holocaust museum). Tot nu toe is er geen gevaar voor de Pi...
-
Engels gesproken, maar alleen kijken naar de beelden maakt heel veel duidelijk.
-
De Joodse wereld is opnieuw diep geschokt en in diepe rouw over het overlijden van rabbijn 'Mekoebal' leider van deze generatie ...
-
ב ר א ש י ת אמר רבי יצחק: לא היה צריך להתחיל [את] התורה אלא (שמות יב ב) מהחודש הזה לכם, שהיא מצווה ראשונה שנצטוו [בה] ישראל, ומה טעם פ...
-
De Tora introduceert de mitswa van "Mipenei Seva Takum Ve'hadarta Penee Zakeen," dat is een wet die vereist dat we gaan staan ...
-
Rabbijn reb Asher Freund Hij wordt ook wel de profeet van onze tijd genoemd. Elke belangrijke vraag in het leven ging ik naar hem toe. Hij...