maandag 13 februari 2012
Geen oog voor een oog.
"Een oog voor een oog" [Sjemot (Exodus)21:24]
Onze rabbijnen (Baba Kama 84a) leren ons dat de term "oog om oog" niet letterlijk genomen moet worden. Iemand die het verlies van een ander zijn oog veroorzaakt krijgt geen straf dat zijn eigen oog van hem wordt afgenomen. Integendeel het betekent dat de dader de monetaire waarde van een oog moet betalen.
Volgens de Gaon van Wilna wordt dit principe duidelijk uit de woorden van "עין תחת עין" in Sjemot (Exodus)21:24. Er staat geschreven 'Ajien tachat ajien' en niet 'ajien b'ad ajien'. Ajien tachat ajien betekent 'een oog onder een oog' en niet oog om oog. Wat is de betekenis hiervan?
De Thora wil ons duidelijk maken dat wij moeten kijken naar de ware betekenis van deze regel namelijk wat betekent 'een oog onder een oog' het woord onder is hier belangrijk wat is onder de ayin (oog)? Dat zijn de letter die volgen op het woord עין (oog):
De letter ayin ע wordt gevolgd door de letter pee פ
De letter yud י wordt gevolgd door de letter kaf כּ
De brief noen is ן gevolgd door de letter Samech ס
Deze letters vormen het woord kessef - כּסף - geld!
Het gaat hier dus om een financiële vergoeding.
Bron: Rabbijn Yisrael Bronstein
Abonneren op:
Posts (Atom)
Populaire berichten
-
Er staat een interview in het blad Morasha (Hebreeuws), met de Rebbe van Shomree Emoeniem en hij heeft een aantal interessante dingen geze...
-
Toch iets interessants te melden over de afkomst van Kate Middleton, de vrouw van prins William. Kate's moeder is Carol Middleton, docht...
-
A story of selflessness from a rabbi in Ukraine. Surely there will be much more to tell as the rabbis of Chabad have been there (for years...
-
De laatste tijd zijn de bijen plotseling aan het verdwijnen. http://www.lucianne.com/thread/?artnum=601644 "Als de bijen verdwijnen d...
-
De Israëlische archeologen hebben een vondst gedaan, een gouden bel die aan de kleding van de priester was bevestigd uit de periode van de t...
-
ב וְהָאָרֶץ, הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ, וְחֹשֶׁךְ, עַל-פְּנֵי תְהוֹם; וְרוּחַ אֱלֹהִים, מְרַחֶפֶת עַל-פְּנֵי הַמָּיִם 1. Bereeshiet 1:2 D...
-
Vanochtend op de terugweg van de beriet mila (besnijdenis) van ons nieuwe neefje, besloten wij om de snelweg 443 naar Jeruzalem te nemen in...
-
Dit heb ik al twee jaar geleden geblogged in Mashieach deel 4. Het is heel actueel dus goed om het nog een keer onder de aandacht te brengen...
-
1 De Sjofar is als een trompet, die de kroning van de koning aankondigt. Dat is de reden waarom het wordt gebruikt op Rosj Hasjana, de ve...
-
ב ר א ש י ת אמר רבי יצחק: לא היה צריך להתחיל [את] התורה אלא (שמות יב ב) מהחודש הזה לכם, שהיא מצווה ראשונה שנצטוו [בה] ישראל, ומה טעם פ...