zaterdag 25 april 2009

Anne Frank en ....de wereld

Geschreven door: Wiesje de Lange

Geachte lezer, ik heb het niet bedacht. Ik glimlachte om wat mij dwaas en overtrokken leek en wilde het bericht al wissen maar bij nader inzien..nee, ik stuur U dit opschrift door. Gebezigd door een stichting die wordt gerespecteerd als DE mondiale expert op gebied van de Jodenvervolging in de Tweede Wereldoorlog. Van hen kreeg ik een historisch overzicht verbluffend getiteld: "Anne Frank en de Wereld." Mijn reaktie was:"Ach dat arme kind". Ze wilde toch zo erg graag haar plaatsje innemen in de wereld, een kind onder de kinderen zijn, genieten van regen en wind (ze was een vluchtelinge in het regen- en windland Holland) en zie nu eens. Men maakte haar tot een symbool van een gruwzaam verschijnsel, dat hoog oplaaide, misschien hoger dan ooit tijdens de Jodenvervolging in de veertiger jaren. Zij en de wereld. Deze had haar verbannen, buiten de deur gezet, gekerkerd in een duister "Achterhuis" waar ze op haar dood wachtte samen met andere buiten de wereldpoorten geschovenen. Poorten gegrendeld. Geen weg terug. Geen weg die ergens anders heenvoerde dan naar de dood. Waarom? Dat weet iedereen. Zij beging de ultieme halsmisdaad, het alles overtreffende vergrijp. Zij was een Jodin. Ik heb dat lieve, begaafde meisje niet gekend, ik bereikte nauwelijks de kleuterleeftijd toen zij een schoolkind was, ik –medeplichtig aan het vergrijp van Anne - woonde in een dorp in Twente en zij in Amsterdam, nee, ik heb haar niet gekend. Ken ik haar nu, dat tragische heldinnetje van het Dagboek waar zoveel over is geschreven door zo heel veel verschillend geaarde critici? Doorgaans van buiten Israel-het-volk? In wezen leef ik in een land vol Annes. Zijn al de kinderen van het volk Israel niet een "Anne?" De kinderen der Ivriem, (ivri = van de andere oever) de Hebreeers, de mensen van daarginds, van de "andere oever" der wereldstroom waar fundamentele waarheden voor eeuwig vaststaan? Geworteld ergens in een wereld niet van ons stervelingen, dus onbereikbaar voor Israel's haters? Het kind Anne en daartegenover de rest van de wereld, de goedwillenden niet te na gesproken. Onder hen wilden sommigen haar binnen de kring halen, anderen respecteerden haar voor wat zij was, een dochter van dat andere volk. Goedwillenden waren er ook in de donkere dagen van Anne Frank. Goedwillenden die probeerden het kind in leven te houden, wat niet lukken kon om de gigantische overmacht der kwaadwillenden. Hier en daar ontsnapte er toch een Anne aan de Duitse dood-industrie. Hoe dat kon dat weet enkel de Voorzienigheid. De Annes die ontsnapten of ontrukt werden aan Hitlers haaietanden vormen een deel van de generatie van Herbouw van Heilig Land en uiteindelijk Heilige Tempel. Zij behoorden tot de Rest van Israel. Ongetwijfeld kwamen zij terecht in een Nieuwe, een Betere tijd. En wat met die boycottende wereld? Kwam die ook tot andere, tot betere conclusies? Probeert die niet langer de Annes van de wereldbol te storten, naar de zwarte gaten van het Heelal? Geachte lezer, U weet het wel, ik schrijf U vanuit Jeruzalem dat wordt ge'eerd met wel 70 namen die we doorgaans niet noemen, even als Uw eigen tweede, derde en soms vierde naam zelden over de tong gaat. Voorlopig is Jeruzalem een Stad van Hoop op vervulling van al wat ons werd beloofd. En wat met de wereld? Verheugt die zich met Israel over het reeds bereikte, hoopt die met Israel op nog betere tijden, de Bijbelse Verlossing van alle kwaad? Onvriendelijke mensen sturen mij ongevraagd ongunstige hellende naar vurig vijandige meningsuitingen waarin zij "de Palestijnse Gebieden" (waarvan zij gewag blijven maken ook al steekt geheel de wereldgeschiedenis de tong uit naar die dwaze betiteling) afschilderen als een "concentratiekamp", een "dakloze gevangenis", totaal voorbijgaand aan de afschuwelijke terreur uit diezelfde streken waar de ondergang van Israel wordt uitgebroed, waartegen Israel zich probeert te beschermen zonder vaker dan in uiterste nood tot drastische tegenacties over te gaan. Veel boze brieven handelen over "voor de Palestijnen onbereikbare ziekenhuizen en scholen". Het is niet om te lachen. De mensen menen het echt. Vanuit de PA mag men Israel dan beschieten met raketten en mortieren, met sluipmoord en bloedbaden maar Israel moet daarop niet reageren door de deuren van 't kleine landje op slot te doen. Dat, deze deuren sluiten …mag enkel de wereld, waaronder de PA, uiteraard Israel buitensluitend. Is het niet vreemd dat er zo weinig wordt gezegd over dat ANDERE buurland van Gaza, Egypte, het broederland der Gazaten dat de poorten stevig vergrendelde voor de bevolking van Gaza? Waarom zou Egypte, veelgeplaagd door diezelfde terreur dat toch doen? In wezen kan men het de mensen niet eens kwalijk nemen. Nadat Israel in een dag met een 40 raketten en mortieren is gebombardeerd krijgen zij hun krantje in de bus dat op de voorpagina vermeldt hoe er "een Palestijn" werd gedood door de Israelische luchtmacht. Een Palestijn bezig met boodschappen doen? Nee, nou ja, geen boodschappen in de supermarkt; de goede man zette zich net aan het afvuren van nieuwe salvo's richting Israel's Zuiden toen er een Israelisch gevechtsvliegtuig verscheen dat een ander scenario wilde verwezenlijken … Soms maar niet altijd zet ik mij aan het beantwoorden van de klachten tenzij deze zijn gesteld in goottaal. Ik leg geduldig uit dat er geen sprake is van een "apartheidsmuur" maar van betonnen, verplaatsbare kogelvangers die de Israelische automobilist in leven dienen te houden ondanks de scherpschutters vanuit o.a. Bethlechem. Dat er geen apartheidsmuur bestaat maar beschermende afrasteringen om zoveel mogelijk Israeli's in leven te houden, de aanstormende terroristen te dwarsbomen in hun bloedige plannen. Ik verzucht dat Israel dit doet om de klok niet terug te hoeven draaien, de verleende autonomie te ontmantelen, af te gelasten. Omdat het te hard raketten regent. Zou de terreur niet lang tot het verleden behoren indien de wereld zich iets minder enthousiast achter de oorlog tegen Israel opstelde? Wat geluiden liet horen in de geest van de werkelijkheid. Dat Israel's boeren waarschijnlijk de enige boeren ter wereld zijn met die schandalige Israelische uitvinding – schandalig voor de buurlanden - een kogelwerend schild op hun tractor gemonteerd (een apartheidstractor..wacht U maar. U hoort de zgn mensenrechten-organisaties nog wel eisen dat Israel die "apartheidsschilden" ogenblikkelijk verwijdere) om zich enigszins te beschermen tegen de vijandelijke beschietingen. Is er veel veranderd sedert de dagen van de marteling van Anne Frank? En de buitenwereld? Zouden de wapenarsenalen, de milities niet opdrogen zonder de altijd maar doorstromende hulp uit de wereld, een hulp die een aandeel moet hebben, hoe kan het anders, in de economische regressie? De miljarden dollars werden immers onttrokken aan de gezonde vredeseconomieen van de wereld? En het is niet enkel geld dat tegen Israel wordt gelanceerd. Hulptroepen ("vredesactivisten" genoemd) komen naar de PA om aldaar actief een handje te helpen tegen Israel en de "Apartheid". Er schijnen in de zgn vrije wereld veel jeugdigen rond te lopen met niets om handen, smachtend naar iets wat de moeite waard is.. Zij komen naar het Heilige Land om daar te schoppen tegen "de muur" (want iedereen mag een stevige grens bouwen, een land beschermen behalve het land der Annes), de Israelische soldaten te hinderen bij hun pogingen de moordenaar met bom, geweer of steekwapen tegen te houden temidden van de onvriendschappelijke menigten die vanuit een PA-stad Israel in proberen te geraken. Zij betitelen Israel's soldaten en burgers met "Nazi's", "kolonisten" of "moordenaars" e.d. en schreeuwen allen die er Joods uitzien (jammer voor hen lijken Arabier en Jood veel op elkaar) hun haat in het gelaat. Ja, Israel zet hen geregeld als ongewenste vreemdelingen op een vliegtuig terug naar huis maar Israel is een vrij land, het is niet echt moeilijk er binnen te komen. In Annes tijd had de Jood geen land dat als veilige haven kon dienen, thans probeert men het Land Israels zo onveilig mogelijk te maken. Men gunt de Annes geen adempauze. Israeli's koesteren al heel weinig hoop inzake een ommekeer in de wereldopinie als gevolg van de instortende wereld-economie. Zij leerden dat zij, dat het Joodse volk hoogstwaarschijnlijk juist de schuld zal krijgen van de verontrustende krach. Ook schijnt de Chamas, de PLO, de Chizballah, en al hun collega's nog nergens gebrek aan te hebben gezien hun houding, ondanks enkele voor deze organisaties zorgwekkende feiten. De economie der Arabische wereld drijft op de ondergrondse schat, de aardolie. En deze brengt thans slechts een derde op van de winsten in de pre-crisis-dagen. Voorts is Arabie een deel der wereld, dus…investeringen werden minder rendabel, burgers verloren hun banen, ook zij die het brood verdienen werkend in het buitenland, daartoe gedwongen door onontwikkelde eigen infrastructuur (waarheen gaat toch al dat olie-geld? Allemaal naar wapens om Israel te vernietigen, de Jihad te bekostigen?). Schieten op Israel brengt wel roem maar geen geld in de lade. Is er dan geen oplossing? Israel kan van een oorlog op een laag pitje overschakelen naar een ware oorlog, die niet beperkt zal blijven tot een gevecht tegen de combattanten maar het op zal moeten nemen tegen geheel de wereldopinie (en de bijbehorende bewapening) die bij voorbaat zal proclameren dat Israel het allemaal aan zichzelf te danken heeft. Dit soort kreten gaan nimmer vergezeld van uitleg, daarom zijn ze zo gemakkelijk te lanceren, net als de raketten. Het is geen sinecure om een minister, nog erger een Premier te zijn van een land als Israel.
"Anne Frank en de Wereld". Een hulpeloos uitgeleverd, oh zo begaafd kind, dat zo heel veel had kunnen betekenen voor de wereld. Maar de wereld wilde van haar maar een ding. Verdwijnen. Nee, geachte lezer, de wereld lijkt me totaal niet veranderd te zijn sedert Anne's duistere dagen. De tijd van de Achterhuizen is enigszins voorbij, hoewel men ook vandaag Israel's Annes niet duldt in de Arabische en de door Arabie opge'eiste landstreken, waaronder eerlijk gezegd geheel Israel valt. Israel verdedigt zich, de wereld is daar woedend om maar het lachen In Den Hoge is tegenwoordig al duidelijk te horen door allen die passende oren hebben.
Wiesje de Lange

woensdag 22 april 2009

De Chassied van Jeruzalem - Rabbijn Asher Freund zt"l

Rabbijn reb Asher Freund

Hij wordt ook wel de profeet van onze tijd genoemd. Elke belangrijke vraag in het leven ging ik naar hem toe. Hij zag alles, alsof zijn ogen een rontgenfoto maakten in geval van een medisch probleem. Of ogen als een verrekijker, zonder dat hij iemand ontmoet had kon hij alles over hem zeggen en natuurlijk het allerbelangrijkste was zijn enorm G.ds vertrouwen. G.d was voor hem de enige realiteit in zijn leven en omdat hij zo leefde kon hij ook alles zien en wonderen verrichten.

Iedereen dacht dat hij instaat zou zijn Mashieach te laten komen. Maar blijkbaar is onze generatie er niet klaar voor. Of misschien heeft hij ruimte gemaakt zodat elk mens de inspanning zal doen om meer G.ds vertrouwen te krijgen en dat op die manier de verlossing zal komen.

Ik vergelijk mijn leraar, rabbijn Asher met Moses. Moses mocht het land Israel niet in, maar hij heeft wel het joodse volk tot het beloofde land gebracht.
Zo is het ook met Rabbijn reb Asher hij heeft het volk tot de verlossing gebracht maar de verlossing zelf mag hij niet meemaken.

Eigenlijk is elke beschijving die ik over deze heilige rabbijn zou geven een tekortdoening. Hij zorgde voor alle mensen, gaf mensen hoop en kracht. Door zijn zegen werden wij beter en vrolijk en hij was onze toeverlaat. Hoewel hij onze toeverlaat nooit wilde zijn en altijd ons geleerd heeft dat de enige toeverlaat en realiteit in het leven G.d is. Alles wat gebeurd komt van Hem.


Hij beschouwde zichzelf als de meest simpele persoon die er maar was. Op een dag kwam ik bij hem binnen en hij vraagt mij wat ik wil van zo een simpel persoon als hij, ik begon gewoon te lachen, want weet niet iedereen wat voor heilige tsaddiek hij is?

Alle verhalen van heilige rabbijnen en hun wonderen en hun Torah is allemaal op onze geliefde rabbijn Asher van toepassing. We noemen hem ook wel de Baal Shem Tov van onze generatie.

Misschien verklaart dat ook dat ik mij echt in wil zetten voor zijn JAD EZRA (helpende hand) organisatie dat hij helemaal belangeloos heeft opgezet.

Hijzelf heeft er nooit aan verdiend. Hij had het geld niet nodig. Maar voor de mensen die er werken en de mensen die via Jad Ezra geholpen worden die krijgen wel salaris om zich te kunnen onderhouden.

Zijn testament is bekend gemaakt en ik heb echt te doen met zijn nabije familie. De vele eigendommen van Jad Ezra, de roerende en onroerende goederen horen aan de Hekdeesj toe. De Hekdeesj betekent dat het algemeen eigendom van het publiek is en speciaal gericht op de mensen voor wie Jad Ezra zich inzet.
Zijn familie heeft helemaal niets geerfd van de rijke man Rabbijn Asher en de armen hebben alles gekregen.


Rabbijn Asher heeft verder ons duidelijk laten weten dat als er iemand is die Jad Ezra of een onderdeel daarvan voor zijn eigen belang of bezit denkt te nemen dat hijzelf, rabbijn Asher zelf, deze
persoon zal achtervolgen tot zijn einde in deze wereld en in het hiernamaals. Jad Ezra is hetgene waarvoor wij ons inzetten. Wij zullen onze taak niet vergeten om de armen en zieken te verzorgen. En natuurlijk doorgaan met het dienen van G.d want daarvoor zijn wij in deze wereld.

Shula in Sjoel

Een shabbat met Shula:

In sjoel vooral op sjabbatochtend geniet ik er weer van omdat 'zootje' bij elkaar te zien, in de vrouwenafdeling van de sjoel aan de rechov Haturim 11 is het interessant. Vooral Shula maakt het daar heel 'lebedig' (levendig), tijdens het davvenen (bidden) neuried, fluit, zingt, en maakt vooral opmerkingen over de chazzan (voorganger) die niet deugd enz. enz. Gisteren toen ze aan de 'amida' (het 18 gebed) begon deed ze heel veel stapjes achteruit (i.p.v. de drie die er maar nodig zijn) toen kon ik het niet laten om haar te vragen waar ze naartoe ging. Met als gevolg dat de dames hun lachen niet meer konden inhouden.

Als je Shula ooit tijdens een huwelijk gezien hebt dan weet je meteen wie ze is. Er is geen danseres zoals haar, al haar gevoelens, emoties van verdriet en eenzaamheid en tegelijkertijd vreugde voor de bruid, uit zij in haar dansen.
Wat een kunst ik kan heel veel van haar leren!

Dus als je wilt dat je feest een succes wordt dan moet je Shula zeker uitnodigen.

Shula is geen domme vrouw. Ze heeft jarenlang bij de Israelische radio gewerkt als tekstschrijfster maar waarschijnlijk door haar 'ongewoon' gedrag is ze haar baan kwijtgeraakt. Zij heeft een goede ontwikkeling, is gescheiden en heeft 2 dochters voor wie ze naarstig op zoek is naar geschikte huwelijkspartners.
Dat gaat wat moeilijk omdat ook haar dochters enigszins vreemde gedragspatronen hebben, maar niet te erg...ik weet zeker dat ook zij hun echtgenoten zullen vinden.

Nu leeft zij van een uitkering van 1800 shekel (=317 Euro) per maand. Hiervan moet zij zich onderhouden.
Die lieve Shula met al haar eigenaardigheden en excentriek gedrag houden we heel veel van haar.

Ik hoop dat ze deze week haar bed uit zal komen om een beetje in de keuken van Jad Ezra te helpen anders ligt ze de hele dag in haar bed terwijl ze de ene sigaret na de andere rookt.

Misschien ga ik morgen even naar haar toe om haar uit haar bed te halen.

Dat is Shula, en geloof me, elk woord over Shula dat ik je geschreven heb is met een glimlach omdat ze zo speciaal is.

Jad Ezra helpt Shula of misschien helpt Shula Jad Ezra wel.

Jad Ezra is geen organisatie dat zwemt in het geld, al het geld wordt onmiddellijk vertaald in hulp, want de chaveriem (vrienden) mogen geen kapsones (trots) hebben anders verlaat de Shechiena (de G'ddelijke Aanwezigheid) Jad Ezra meteen.
Net zoals de oprichter,reb Asher, het moment dat er geld was moest het meteen naar de armen. Gelukkig maar, de chaveriem zijn geen kapsones lijers... maar naar mijn mening echte Ovdee Hasheem, dienaren van G'd, die werkelijk van mensen zoals Shula houden.

Profeet Jechezkel en President Obama

Jechezkel hfst. 38: 2

"בן אדם שים פניך אל גוג ארץ המגוג נשיא ראש משך ותבל והנבא עליו, ואמרת כה אמר א-ד-נ-י י-ה-ו-ה הנני אליך גוג נשיא ראש משך ותבל"

Tel vanaf het woord נשיא president vanaf de א telkens 7 letters, dan krijg je:

א vanaf נשיא tel weer 7 letters dan krijg de letter ו
Tel van de letter ו weer 7 letters dan verschijnt de letter ב
Tel weer 7 letters dan heb je de letter א om vervolgens weer 7 letters te tellen en je krijgt de מ en daarna weer 7 en de letter ה verschijnt.

En hier dus de naam van de nieuwe gekozen president van Amerika
Obama – .אובאמה

Misschien is de oorlog Gog Magog tijdens de presidentschap van Obama? En als dat zo is, aan wiens kant zal hij staan?

Spiritualiteit en Therapie




In de Parashah van deze week wordt Miriam, de zuster van Moshe, melaats en moest zich van het kamp isoleren.
Hashem de Melech Haolam is de allesomvattende Koning, maar een diepere betekenis van Hashem is de Koning van het verborgene. Als Hashem de Koning van de wereld is, dan regeert Hij ook het geestelijk welzijn van de mens .
Ik schrijf als, want ga je naar de hedendaagse psychiatrie, dan gebeurd er iets wonderlijks: de Psychiatrie houdt zich niet of nauwelijks bezig met godsdienst.

Sinds de Napoleontische tijd, de verlichting en in diens kielzog de moderne medische wetenschap, wordt afstand genomen van de rol van de godsdienst in de psychiatrie.
Freud is de grondlegger van de psychoanalyse en van de hedendaagse psychotherapie. Hij was een seculiere Jood, leefde tot ongeveer 1950. Hij heeft in zijn verzamelde werk een heel hoofdstuk gewijd aan de religie "Die zukunft einer Illusion".
Hij zei, kort gezegd: "Godsdienst is een idee, als ieder ander menselijk denkbeeld". Freud gooide alle religies op een hoop, hij was niet of nauwelijks Joods opgevoed en schreef nooit specifiek over het Jodendom, althans niet op basis van inhoudelijke kennis.

Rabbijn Eliyahu Dessler zt"l, in Michtav M'Eliyahu (Strive for Truth), waarschuwt bij voortduring voor het wetenschappelijke denken in de geneeskunst .
In zijn kommentaar op de parshah Tzav, als het gaat om het gebruik van medicijnen ter beinvloeding van Middot (karaktereigenschappen) zoals psychofarmaca, dan is hij kort en bondig: "The answer is no".
Vanuit de Torah is dit niet acceptabel en men behoeft geen insider in de psychiatrie te zijn om te weten, dat er tegenwoordig een enorme overshoot in het gebruik van psychofarmaca is.

Rabbijn Dessler legt verder uit dat het niet gaat om het veranderen van eigenschappen. Het gaat om het toevoegen van Kedoesha. Het is de bedoeling de bestaande eigenschappen te gebruiken voor het dienen van Hashem.

In de Parashah van deze week gaat het ogenschijnlijk om een lichamelijke ziekte, Melaatsheid. Rabbijn Dessler zegt dat hier een omdraaiing van oorzaak en gevolg plaatsvindt. Zelfs al is er sprake van een lichamelijke ziekte, dan "slaat deze toe" op basis van een spiritueel defect dat opgespoord dient te worden. Eerst is er het spiritueel defect en dan de lichamelijke ziekte. Deze Melaatsheid is onbekend binnen de gewone geneeskunde. Het was vroeger algemeen bekend dat lichamelijk zwakke mensen veel vatbaarder waren voor ziekten zoals tuberculose.

Miriam werd Melaats en werd geisoleerd van het kamp, vanwege lashon hara (kwaadspreken). Sinds de Chofets Chaim weten we hier veel over in zijn schrijven over Shemirat Halashon (A lesson a day).
Een voorbeeld uit de praktijk: Onlangs behandelde ik een jonge vrouw, lijdende aan emotionele opwindings/angstoestanden, die wel een uur konden duren. Zij zat soms op het spreekuur, overweldigd door angst en kon geen woord uitbrengen. Zij bleek van jongs af aan de beste vriendin en vertrouwenspersoon van haar moeder te zijn, die veel kwaad sprak over haar vader en broer, alle ongenoegen werd dagelijks bij haar gedropt.
Ik heb haar uitgelegd, dat het 'not done was', niet kon. Dit was voor haar een enorme opluchting en ze keek me met een innig dankbare blik in de ogen aan. Hierna heeft zij zich zo successievelijk, steeds verder uit deze "vriendschap" bevrijd en heeft ze een veel normalere relatie met haar vader en broer alsnog kunnen opbouwen.
Bij evaluatie van haar therapie gaf ze deze gebeurtenis aan als belangrijk therapeutisch (leer)moment. Tot zover dit voorbeeld.

Zou het het geestelijk welzijn van mensen voor Hashem de Melech Haolam, echt niet van belang zijn?
Het bovenstaande voorbeeld is een van de vele voorbeelden van de grote waarde die de Joodse ethiek binnen de psycho-therapie kan hebben.
Als "toetje" lees ik soms na sessies met de patiënte uit het boek van de Chafets Chaim "A lesson a day".
In deze pre-messiaanse tijd, zal het onterechte taboe tussen psychiatrie en religie steeds verder doorbroken gaan worden.

Wat betreft de genezing van een spiritueel defect adviseert Rav Dessler in algemene termen "doe Teshoewa". Rav Asher Freund zt"l, oprichter Jad Ezra en pionier op het gebied van Geestelijke Gezondheidszorg, gaat hier in een kommentaar in zijn gepubliceerde verzamelde geschriften Imrei Asher op Parshat Tazria-Metzora dieper op in. Hij geeft aan dat als een mens zijn vrije wil en hart ECHT gebruikt om zich tot G'd te richten welk godsdiensdig niveau die hij ook heeft, dat dit een spiritueel defect zal verhelpen Beide rabbijnen geven aan waar de Joodse religie therapeutisch werkt!

Afgelopen dinsdag sprak Rabbi Twerski rabbijn en psychiater in het JCC in de Boechorststraat . Op het gebied van verslaving is hij inmiddels een wereld autoriteit.
Eén van zijn uitgangspunten is de basis van de identiteit van de mens is het respect voor God, "ani klum" (ik ben niets), of "let me be as dust", als stof (uit Shmoneh Esrei). Dit is de basis, de echte basis van zelf, zelfgevoel, eigenwaarde en identiteit. Het succes van zijn verslavingszorg is onder andere op deze gedachte gebaseerd. Hiermee laat hij de reguliere gezondheidszorg verre achter zich. Het zal waarschijnlijk achteraf geconcludeerd gaan worden dat Rabbijn Twerski een van de baanbrekers is in het doorbreken van het taboe tussen godsdienst, geestelijk welzijn en psychiatrie, op zijn minst in de seculiere wereld.

Dr. J. Velleman Vrijgevestigd Psychiater Amsterdam

Populaire berichten

Jerusalem

Volgers