donderdag 31 maart 2011

Mondhygiene op z'n joods


Een man kwam bij de Chafeets Chaim (Rabbi Israël Meir Hacohen Kagan) in het stadje Radin. De Chafeets Chaim zei: "Kom dichterbij en kijk in mijn mond". De man vond het maar een vreemd verzoek en twijfelde of hij nou echt in de mond van de Chafeets Chaim moest kijken.
En weer zei de Chafeets Chaim: "Kijk nou in mijn mond!" De man keek in de mond van de Chafeets Chaim maar hij begreep niet wat hij van hem wilde. Toen zei de Chafeets Chaim: "Zie je dat ik al mijn tanden heb?" "Ja," zei de man.
" Zie je dat ik geen gaten of rotte tanden in mijn mond heb?" "Ja," antwoordde de man die zich niet helemaal op zijn gemak voelde om zomaar in de mond van de Chafeets Chaim te kijken. " Weet je waarom mijn gebit zo goed is? Omdat ik nooit slecht spreek over een ander".

De onherstelbare schade van het kwaadspreken – Lasjon Hara.

Een man vertelde kwaadaardige verhalen over de rabbijn van zijn dorpje. Na enige tijd realiseerde hij zich wat had hij gedaan en kreeg erge spijt. Hij ging naar de rabbijn en vroeg hem: "Rebbe wat kan ik doen om het weer goed te maken, hoe kan ik uw vergiffenis krijgen?"

De rabbijn antwoordde: "Neem een veren kussen en snijd hem open en dan moet je de veren in de wind verstrooien." De man vond dit een vreemd verzoek, hij deed het graag, zolang hij het maar kon goedmaken met de rabbijn.
Even later was hij weer terug bij zijn rabbijn en zei: "Okee het is gebeurd, dat kostte echt niet veel moeite."

Toen zei de rabbijn: "Ga alle veren nu verzamelen".
"Maar...", stamelde de man, "dat is onmogelijk!"
"Ik kan zeker niet alle veren verzamelen, want die zijn alle kanten opgewaaid". Toen zei de rabbijn: "Begrijp je nu wat je hebt gedaan? Net zoals je de veren niet kunt verzamelen zo kan je de schade van je woorden ook nooit goed maken".

Iemand die naar een roddel luistert is soms nog slechter dan iemand die het verhaal vertelt, omdat je geen schade kan doen als niemand naar de roddel luistert. Het is gezegd dat lasjon hara (een boze tong en spraak) drie mensen doodt:
de persoon die het zegt,
de persoon die het hoort,
en de persoon over wie het gaat.

maandag 28 maart 2011

Verdwijning van de bijen


De laatste tijd zijn de bijen plotseling aan het verdwijnen. http://www.lucianne.com/thread/?artnum=601644 "Als de bijen verdwijnen dan heeft de mens nog maar 4 jaar te leven. Geen bijen, geen bevruchting van de gewassen dus geen dieren en daarna geen mensen. 1/3 van de wereld voedselvoorziening is afhankelijk van de bijen" zei Albert Einstein.

De huidige toestand: http://www.konvib.eu/nieuws-imkerwereld/1826-rapport-verenigde-naties-betreffende-bijensterfte.html Veel bijenhouders, krijgen de laatste jaren meer en meer te maken met afgestorven bijenvolken.

Meer dan 250.000.000 bijen worden vermist in Europa en hetzelfde aantal in Amerika. Dit betekent een verlies van meer dan 60% van de bijen. Dit geheimzinnige gebeuren wordt CCD genoemd "Colony Collapse Disorder", dit is al eerder voorgekomen maar nooit in de hoeveelheden zoals de laatste tijd.


Er zijn meer dan 90 soorten van groenten en fruit die afhankelijk zijn van de bijen. De Verenigde Naties zijn hier bezorgd over.

Tora en de Bijeneter:

Een van de geschriften van koning Salomo is 'perek shirah' het hoofdstuk van het lied. Dit lied wordt gezongen door de verschillende elementen en schepsels zoals de hemel en de zeeën, de sterren, de duif, de spin, de kikker, de uil, de os en de leeuw en anderen. Zij 'zingen' elk een vers uit de Tora die hen karakteriseren. De bijen worden niet genoemd in perek shira, maar de RACHAM, de bijeneter wordt wel genoemd. Wat is de taak van de bijeneter?

De vers die met deze vogel samengaat is
Zacharja 10:8 אֶשְׁרְקָה לָהֶם וַאֲקַבְּצֵם, כִּי פְדִיתִים; וְרָבוּ, כְּמוֹ רָבוּ. De bijeneter zegt: "Ik zal hen toefluiten en verzamelen, omdat Ik hen bevrijd heb, and zij zullen toenemen zoals zij al eerder zijn toegenomen".

Het woord Eshreka heeft dezelfde wortel als het woord Shrakrak dat is het geluid dat de bijeneter vogel maakt. Zacharja de profeet associeert dit Shrakrak geluid die de (Racham) bijeneter maakt met de Verlossing. Deze vogel is niet kosher.

Het Talmoed traktaat Chullin 63a gaat over de de bijeneter. Rabbi Jehuda zegt dat de bijeneter het specifieke 'shrakrak' geluid maakt. Rabbi Yochanan vraagt wat is de reden dat deze vogel 'racham' wordt genoemd? De reden is dat met de bijeneter "Racham", de barmhartigheid, naar de wereld komt.
Rabbi Bibe bar Abaye zegt in traktaat Chullin dat als de bijeneter op de grond zal zitten en het shrakrak fluit geluid zal maken dan is dit het teken dat de Mashieach komt. Waarom moet de bijeneter op de grond zitten in plaats van op een tak of rond te vliegen? De bijeneter vangt een bij aan zijn vleugels in de lucht. Daarna slaat de vogel de bij op een harde ondergrond om de angel te verwijderen. Pas als de angel verwijderd is eet de vogel de bij op. Als de bij dood op de grond ligt dan eet de vogel de bij niet. Het instinct van de bijeneter is om bijen in de lucht te vangen. Als er geen meer bijen zijn dan staat de bijeneter op de grond. Het is geen natuurlijke gedrag van deze vogel om op de grond te staan en het shrakrak geluid maakt. Het is de Hand van G'd als deze vogels zich anders gedragen dan hun instinct. Volgens de joodse traditie is dit onnatuurlijk gedrag van de bijeneter een teken dat de tijd van Mashieach is aangebroken.
Het Hebreeuws voor bij is 'Devora' zoals de profetes Debora, die een rechter was. De Joodse bronnen geven aan dat het lied van Devora de verlossing zal inluiden. Het lied van Devora is de haftara (de lezing uit de profeten) van parashat afdeling Beshalach waarin de bevrijding van het Joodse volk wordt beschreven bij het splitsen van de Rode Zee. De verdwijning van de bijen is een teken dat de Verlossing nabij is.

Populaire berichten

Jerusalem

Volgers