"Laat ons vertellen hoe volkomen heilig deze dag is "
Achtergrond
Het gebed getiteld "Oe'Netaneh Tokef" wordt toegeschreven aan rabbi Amnon van Mainz, Duitsland, die leefde ongeveer duizend jaar geleden. Het verhaal achter deze piyut, een gebed-gedicht, is triest en schrijnend, en verklaart de betekenis van dit gebed.
De bisschop van Mainz ontbood Rabbi Amnon, die een groot Thora geleerde was, aan zijn hof en bood hem een ministerspost aan op voorwaarde dat Rabbi Amnon zich zou shmadden (bekeren tot het christendom).
Rabbi Amnon weigerde. De bisschop bleef aandringen om zijn aanbod te accepteren. Natuurlijk, Rabbi Amnon bleef weigeren. Op een dag vroeg Rabbi Amnon toch om drie dagen bedenktijd.
Nadat rabbi Amnon dit gedaan had werd hij radeloos van de verschrikkelijke fout die hij had gemaakt om zelfs de indruk te wekken bij de bisschop om aanbod te accepteren en dus verraad van G'd te overwegen. Drie dagen lang kon hij niet eten of slapen en hij bad tot God om vergeving.
De derde dag brak aan en de bisschop stuurde de ene boodschapper na de andere naar Rabbi Amnon. Rabbi Amnon weigerde naar de bisschop te gaan. Uiteindelijk heeft de bisschop hem met geweld bij hem gebracht en eiste een antwoord van rabbi Amnon. De Rabbi antwoordde: "Ik moet mijn tong uit te snijden omdat ik niet onmiddellijk geweigerd heb."
De bisschop werd woedend en heeft als straf rabbi Amnon's handen en voeten afgesneden en vervolgens terug naar huis laten brengen.
Een paar dagen later was rabbi Amnon stervende als gevolg van zijn verwondingen en heeft gevraagd om hem naar sjoel te dragen.
Het was Rosj Hasjana.
Hij wilde de Kedushah zeggen G´ds Naam heiligen en in het openbaar verklaren dat hij trouw is aan de G´d van Israel. Met zijn laatste adem heeft hij woorden die we nu kennen als de Oe'Netaneh Tokef gezegd.
Drie dagen later Rabbi Amnon verscheen in een droom aan Rabbi Kalonymous ben Meshullam, een geleerde en dichter, hij leerde hem de exacte tekst van het gebed.
Rabbi Amnon heeft hem opgedragen deze woorden op te nemen in de gebeden van Rosj Hasjana en Jom Kippoer voor alle tijden in alle joodse gemeenschappen ter wereld.
Het gebed portretteert G´d als een herder zijn kudde. De herder telt en het onderzoekt elk schaap een voor een bij het passeren onder Zijn roede. Zo onderzoekt G´d de kudde van de mensheid een voor een. Het lot van elk mens wordt bepaald voor het komende jaar.
Maar de individuele mens is geen hulpeloze schaap! In plaats daarvan kan hij of zij zelf de G'ddelijke uitspraak beinvloeden in je gedrag ten opzichte van G´d en de mens.
Met oprecht berouw van de slechte daden, gebed uit je hart en het geven aan het goede doel (how about Jad Ezra?) met een goed gemoed.
Sjana Towa.
In mijn volgende blog de tekst van de Oenetane Tokef......
Snoge Amsterdam...beetje heimwee....sjana towa, sjaniem rabot |