vrijdag 18 maart 2011

Aardbevingen verwacht



Hierover meer de volgende week! En de maan? Komt ook en de bijen? Komt ook.

Nu nog even Libie, ik heb al geschreven over het getal 11 Libie is לוב in het hebreeuws. De numerieke waarde is 38 tel je vervolgens op: 3 + 8 = 11 dan zijn we terug op het getal 11, van mijn vorige blogs.
Interessante tijden!!!

Poerim Sameeach.

donderdag 17 maart 2011

Nog meer over 11


Volgens de Arizal (Etz Chaim 11:10) geeft het getal 11 een overmaat een 'teveel' of verspilling van G'ddelijke energie aan.
Nummer 11 vinden we ook genoemd bij Esav. De Tora (Bereeshiet 36:40-43) somt de elf Alufim (stamhoofden) op die tot de kinderen van Esav horen.

In Bereeshiet 33:9 beschrijft Rashi een fundamenteel verschil tussen de Jakob en Esav. Beiden hebben een totaal verschillende kijk op het leven.

Bij hun ontmoeting nadat zij elkaar jaren niet gezien hebben zei Jakob aan Esav: "Ik heb alles wat ik nodig heb".
Esav daartegenover zei arrogant: "Ik heb veel meer dan ik nodig heb". Hiermee gaf Esav aan dat hij geen doel in het leven heeft behalve het onbeperkt grijpen en vergaren van wat hij maar kan.
Jakob daarentegen leeft voor een doel. Hij streeft ernaar om aan zijn taak in het leven te vervullen en als hij in staat is die taak te vervullen dan heeft hij 'alles wat ik nodig heb'.
Het getal tien staat voor de volledigheid, een volledig integer tellen. Het getal tien symboliseert een doelgerichte bestaan zoals Jakob.

De ideologie van Esav is een leven zonder beperkingen of idealen waarbij het vergaren van "veel meer" dan hij nodig heeft het allerbelangrijkste is. Deze ideologie wordt in het getal elf gesymboliseerd. Het past dan ook dat hij elf stamhoofden heeft. Iemand met een levensvisie om zoveel mogelijk rijkdom te vergaren zal uiteindelijk met veel minder eigendommen eindigen.

De houding van Esav van het hebben van "veel meer dan ik nodig heb" wordt vertegenwoordigd door de nummer elf. Al zijn extra welvaart haalt hem helemaal weg van de verwezenlijking van het ware doel in het leven.

Esav, en de arrogante mensen die op deze manier leven, kunnen zich realiseren dat deze arrogantie alleen maar negatief is en ook zij kunnen de idealen van Jakob overnemen

maandag 14 maart 2011

11

In een eerdere blog 'toevalligheden' schreef ik over het telkens opnieuw voorkomende getal elf. En nu opnieuw komt het getal elf weer naar voren in de data van de wereldschokkende gebeurtenissen van de laatste tijd.

11-01-11 begon de enorme overstroming in Australie
11-02-11 Mubarak treedt af
11-03-11 Aardbeving en tsunami in Japan.

Rebbezin Esther Jungreis een zeer bekende spreekster heeft na de aanval op de Twin Towers in New York het volgende geblogged:

In Parshat Netsaviem (Deut. 29:28) staat bovenop de woorden
'voor ons en onze kinderen' punten en als je de punten telt dan kom je precies op het getal 11.

Wat is de betekenis van 11?
In het boek van de profeet Daniel hoofdstuk 7, spreekt de profeet over een visioen van 'horens'. Deze horens symboliseren allerlei regimes die het Joodse volk tijdens de lange ballingschap zal tegenkomen.
Volgens de verklaarders Sa'adya Ga'on, de Maimonides en de Malbim symboliseert het laatste puntje (het elfde puntje) het kleinste horentje, de religie van de Ismael. Mohammed de Islam.

De Maimonides in zijn 'brief aan Jemen' schrijft dat de hoorn menselijke ogen en een sprekende mond heeft die grote dingen zegt. Dit betekent dat je aanvankelijk zou denken dat dit een werkelijke G'ddelijk geloof is. Zij zullen zeggen dat hij een profeet is en zij zullen veel zeggen. Maar zijn belang is het ware geloof te hinderen en te vernietigen. Hij zal de tijd en de wetten willen veranderen.

11, de elf sterren die Jozeef in zijn droom zag. De droom die zijn toekomst voorspelde. Joseef was de elfde zoon van Ja'akov. Jozeef stierf toen hij 110 jaar oud was (zie nogmaals het getal 11).

zondag 13 maart 2011

Moord op kolonisten


De Kolonisten,

Met pijn en verdriet heb ik het nieuws gehoord over de afslachting van mijn buren in Itamar. Vader, moeder en drie kinderen.

Mijn buren? Ik woon in toch in Jeruzalem hoe zijn zij dan mijn buren?

Het is heel eenvoudig. Als het niet voor de kolonisten zouden zijn die mijn achtertuin bewaken doordat zij in Judea en Samaria wonen dan zou ik in Jeruzalem veel minder veilig zijn. Het zijn de kolonisten die zo een grote liefde hebben voor het Joodse volk en het Joodse land dat zij bereid zijn op de heuvels van Judea en Samaria te wonen en de voor- en achtertuin vormen van mijn huis. Ja dus, een buffer, een kleine buffer voordat deze bloeddorstige moordenaars zich op de grote steden kunnen richten. Soms lukt het hen om dood en verderf te maken in de grote steden. Maar zonder onze kolonisten dan zouden de bloeddorstige moordenaars zich uitsluitend op de steden richten.

Onze vijanden kan het niets met het land schelen. Het feit dat ik als jodin leef en besta is hun motivatie tot moord. In Gaza is er feest en zijn er snoepjes uitgedeeld uit blijdschap van het bloedvergieten.

Vanochtend op de radio is een buurvrouw uit het plaatsje Itamar geinterviewd en ze zei: "Wij gaan door met ons leven, we laten ons niet bang maken en intimideren door bloeddorstige terroristen. Onze taak is hier te wonen en te werken en dat zullen wij blijven doen".

Beste Kolonisten,

Ik ben jullie heel erg dankbaar voor de moeilijke taak die jullie op je hebben genomen. Jullie zorgen voor mijn veiligheid en de veiligheid van het Joodse volk. Terwijl jullie net zoals ik, gewoon in Jeruzalem kunnen wonen en je een stuk veiliger kunt voelen.
Jullie beschermen mijn voortuin en mijn achtertuin, een buffer om ons te beschermen tegen de bloeddorstige moordenaars.

Populaire berichten

Jerusalem

Volgers