donderdag 31 maart 2011
Mondhygiene op z'n joods
Een man kwam bij de Chafeets Chaim (Rabbi Israël Meir Hacohen Kagan) in het stadje Radin. De Chafeets Chaim zei: "Kom dichterbij en kijk in mijn mond". De man vond het maar een vreemd verzoek en twijfelde of hij nou echt in de mond van de Chafeets Chaim moest kijken.
En weer zei de Chafeets Chaim: "Kijk nou in mijn mond!" De man keek in de mond van de Chafeets Chaim maar hij begreep niet wat hij van hem wilde. Toen zei de Chafeets Chaim: "Zie je dat ik al mijn tanden heb?" "Ja," zei de man.
" Zie je dat ik geen gaten of rotte tanden in mijn mond heb?" "Ja," antwoordde de man die zich niet helemaal op zijn gemak voelde om zomaar in de mond van de Chafeets Chaim te kijken. " Weet je waarom mijn gebit zo goed is? Omdat ik nooit slecht spreek over een ander".
De onherstelbare schade van het kwaadspreken – Lasjon Hara.
Een man vertelde kwaadaardige verhalen over de rabbijn van zijn dorpje. Na enige tijd realiseerde hij zich wat had hij gedaan en kreeg erge spijt. Hij ging naar de rabbijn en vroeg hem: "Rebbe wat kan ik doen om het weer goed te maken, hoe kan ik uw vergiffenis krijgen?"
De rabbijn antwoordde: "Neem een veren kussen en snijd hem open en dan moet je de veren in de wind verstrooien." De man vond dit een vreemd verzoek, hij deed het graag, zolang hij het maar kon goedmaken met de rabbijn.
Even later was hij weer terug bij zijn rabbijn en zei: "Okee het is gebeurd, dat kostte echt niet veel moeite."
Toen zei de rabbijn: "Ga alle veren nu verzamelen".
"Maar...", stamelde de man, "dat is onmogelijk!"
"Ik kan zeker niet alle veren verzamelen, want die zijn alle kanten opgewaaid". Toen zei de rabbijn: "Begrijp je nu wat je hebt gedaan? Net zoals je de veren niet kunt verzamelen zo kan je de schade van je woorden ook nooit goed maken".
Iemand die naar een roddel luistert is soms nog slechter dan iemand die het verhaal vertelt, omdat je geen schade kan doen als niemand naar de roddel luistert. Het is gezegd dat lasjon hara (een boze tong en spraak) drie mensen doodt:
de persoon die het zegt,
de persoon die het hoort,
en de persoon over wie het gaat.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Populaire berichten
-
Toch iets interessants te melden over de afkomst van Kate Middleton, de vrouw van prins William. Kate's moeder is Carol Middleton, docht...
-
Een verhaal over Suriname Op dit moment leven er niet veel joden in Suriname. Maar van die weinige joden die er zijn, ken ik twee tsaddik...
-
Volgens meerdere bronnen, is de 5773ste pasoek (vers) van de Thora is van Parasjat Ha'azinoe (Devarim 32:21) Deuteronomium : הֵם...
-
In de periode van de tweede tempel hielden de joden zich bezig met Tora studie en het vervullen van de geboden die G'd het Joodse volk h...
-
Op 27 november verscheen een artikel in de krant NRG (Maariv) dat de Wakf plannen maakt om de Sha'ar Harachamiem (de Gouden Poort) ...
-
De Israëlische archeologen hebben een vondst gedaan, een gouden bel die aan de kleding van de priester was bevestigd uit de periode van de t...
-
Rabbijn reb Asher Freund Hij wordt ook wel de profeet van onze tijd genoemd. Elke belangrijke vraag in het leven ging ik naar hem toe. Hij...
-
Parshat Bamidbar begint met de telling van het Joodse Volk. Je zou kunnen denken dat iedereen gewoon 'een nummer op de lijst is'. M...
-
1. Het is een van de belangrijke mitswot van de Tora om liefdadigheid te geven, want er staat: "U zult zeker uw hand voor hem (d.w.z. v...
-
Er staat een interview in het blad Morasha (Hebreeuws), met de Rebbe van Shomree Emoeniem en hij heeft een aantal interessante dingen geze...
Zeer mooi wijs verhaal,prachtig !
BeantwoordenVerwijderenDe typische joodse wijsheid waar ik zo van hou.
Bedankt.