donderdag 14 februari 2013

Gepest tot de dood erop volgt...

Wij hebben de hele week op T.V. gezien hoe erg pesten kan zijn. De tranen schieten je in de ogen wanneer Fleur voor de ogen van haar klasgenoten voor de trein springt. Het kabinet heeft inmiddels een miljoen euro uitgetrokken voor onderzoek naar de Finse methode om pesten tegen te gaan. Kinderen krijgen inzicht in hoe het groepsproces van pesten werkt. Het zijn allemaal heel herkenbare situaties, die op T.V. worden besproken.

Het is allemaal heel menselijk en invoelbaar. Iedereen heeft er eigen ervaringen mee.

Gebrek aan respect

We vinden niets vervelender dan het gevoel beroddeld, bespot of gepest te worden. Alain de Botton beschrijft in zijn `Troost van de Filosofie’ dat dit akelige gevoel zo algemeen is, dat het ook bestaat tegenover dode objecten, zoals laden, die niet open willen gaan: ”De frustratie, die een levenloos voorwerp veroorzaakt, bestaat uit een gevoel, dat het geen respect voor je heeft. Eenzelfde soort acute pijn die teweeggebracht wordt door de indruk, dat anderen zich stiekem vrolijk maken om jouw persoon”. Nog vreselijker is het als het pesten openlijk en stelselmatig gebeurt en niemand optreedt. Want de grijze, zwijgende meerderheid heeft een groot aandeel in pesten, ook al doet ze niets. Je afkeren van (psychisch) geweld is bijna even erg als agressie.

Wat gij niet wilt dat U geschiedt blijft actueel Dit leidende beginsel werd reeds door Hilleel (1e eeuw) verwoord toen hem door een heiden gevraagd werd de hele Bijbel te onderwijzen, staande op één voet. Hilleel zei toen: “Wat gij niet wilt dat U geschiedt, doe dat ook een ander niet; dit is de essentie van de Bijbel – de rest is toelichting” (Talmoed, Sjabbat 31a). Niet pesten is uiteindelijk erkenning van en respect voor de eigen rechten.

Afzijdigheid en onverschilligheid

Als iemand beledigd of gepest wordt, bestaat er een sterke neiging te geloven, dat degene, die je beschimpt dat opzettelijk gedaan heeft.

Soms is dat niet werkelijk waar maar vaak blijkt het pesten op machtswellust gebaseerd te zijn en ook bedoeld te zijn. Dat hier in het Westen tot op heden nogal lauwtjes werd gereageerd – `schelden doet geen pijn’ – is een gevolg van onverschilligheid en onbekendheid met de gevolgen van pesten.

Juridisch zit het zo in elkaar. Artikel 29, lid 2 van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens bepaalt, dat de uitoefening van mensenrechten beperkt worden door het respect voor de rechten en vrijheden van anderen. Erkenning van en respect voor andermans integriteit moet iedereen, die respect of rechten voor zichzelf opeist, altijd voor ogen staan.

Vrijheid van meningsuiting

Maar er bestaat ook zoiets als vrijheid van meningsuiting. Valt pesten daar niet onder? Mag ik niet zeggen wat ik wil over een ander, ook al kwetst dit hem of haar? We zijn nu eenmaal gewend, dat anderen er andere meningen op na houden. Als het ons te gortig wordt, stappen we naar de rechter en vragen om sancties om ons tegen verbale of schriftelijke agressie te beschermen. Soms krijgen we gelijk maar vaak ook niet. De ander heeft ook recht op zijn vrijheden. Het is hier in het Westen vaak een kwestie van geven en nemen.

Geweld tegen ons zelf

Daarom zijn onze reacties vaak te gedempt, te beschaafd en proberen we in overleg `eruit te komen’. We houden meestal rekening met andermans rechten. Daarom reageren wij niet met geweld. Maximaal met geweld tegen onszelf. Soms loopt dat totaal uit de hand. Zelfmoord is hier het uiterste gevolg van.

Toch blijf ik van mening, dat wij die vrijheid van meningsuiting zeer zorgvuldig moeten hanteren en nooit onnodig op andermans tenen moeten staan om maar de reikwijdte van onze vrijheden duidelijk te maken.

Kwaadsprekerij en anderen kleineren werd al in de Bijbel verboden.

Welk doel dient het om anderen te pesten? Geen enkel doel heiligt de pestmiddelen. Nee, er bestaat geen recht om te pesten of (nodeloos) te kwetsen. Wij hoeven niet op andermans tenen te gaan staan om maar te tonen hoe superieur, machtig of beter we zijn om onze machtswellust op onschuldige medekinderen of medemensen te botvieren. Een oude Bijbelse wijsheid…

©Dayan mr. drs. R. Evers

maandag 11 februari 2013

In Samaria verschijnt er een nieuw 'gevaar' verkeersbord om de automobilisten te waarschuwen voor stenen– en brandbom aanvallen.


Rijders op de doorgaande wegen in Samaria zullen naar alle waarschijnlijkheid een nieuw verkeersbord tegenkomen die zij niet in andere delen van Israël zullen zien.
Het verkeersbord is ontworpen door de Raad van de bewoners van Samaria dat waarschuwt voor terroristische aanvallen met rotsen en brandbommen.

Op het verkeersbord staat een tekening van iemand die op een rots staat en stenen gooit op een passerende auto. Het verkeersbord is: "Waarschuwing, rijdt snel, gevaar voor het gooien stenen en brandbommen in dit gebied."

Het verkeersbord, zegt de Raad, wijst op de onmiddellijke gevaren die bestuurders dagelijks tegenkomen in Samaria.

De eerste borden zijn geplaatst op weg 55 in het centrum van Samaria, tussen de steden Alfe Menashe en Ma'ale Shomron. Een deel van de weg loopt in de buurt van de Arabische dorp Azzun, langs een knelpunt in het westen van Samaria, de basis van talrijke rots gooiers en terroristische aanslagen.

Volgens de Raad van Bestuur in Samaria zijn tijdens de afgelopen drie maanden dagelijks een aanvallen geweest met brandbommen en stenen op weg 55. "Als het Israëlische leger dit niet kan of wil aanpakken dan hebben wij geen andere keuze dan de bestuurders te waarschuwen voor het gevaar met dit nieuwe verkeersbord," aldus de Raad.

Een bijzonder ernstige aanval heeft afgelopen vrijdag plaatsgevonden, toen een zwangere vrouw met grote rotsen in de buurt Maale Shomron is bekogeld. Wonder boven wonder is de vrouw alleen gewond geraakt toen een steen de voorruit van haar auto raakte.

Na deze aanval hielden de woedende bewoners van Maale Shomron een protest langs de 55 weg. Zij eisen dat het leger meer zal doen voor de veiligheid van de bewoners.

Bron: Arutz 7

Er bestaat een medicijn voor wanhoop en verdriet!

Als verdriet en wanhoop een ziekte is dan geldt dezelfde regel als alle andere ziekten . Voor alle ziekten is er een medicijn. Zo bestaat er een medicijn voor de psychische ziekte van verdriet en wanhoop en deze ziekte heeft een arts.


De arts is je trouwe vriend en het medicijn zijn de gesprekken die je met hem voert.
Door middel van het gesprek met je goede en trouwe vriend over alles wat je tijdens je leven overkomt, verzacht je de ziekte van 'verdriet en wanhoop'.
Het is duidelijk dat naar mate je meer openlijk spreekt met je trouwe vriend je meer kracht hebt in de oorlog tegen deze ziekte – de ziekte van wanhoop en verdriet.

De kracht van het spreken met een trouwe vriend is zo groot dat het heel diep doordringt tot de wortel van je ziel en de bron van je eigen wezen. Op deze manier kan je je fouten verbeteren die je door je slechte gedrag en gewoontes hebt gemaakt waardoor je gefaald hebt. Des te meer openlijk je met je trouwe vriend spreekt des meer zal het gesprek je kracht geven in de oorlog tegen de ziekte van wanhoop en verdriet.

Van de woorden van Rabbijn Asher Freund (Oprichter Jad Ezra).



zondag 10 februari 2013

Niet luisteren...


Vervolg op mijn blog 'Luister nou eens!' Klik hier.....
Om beter te leren luisteren moeten we vier 'vijanden' overwinnen.
Hoe kan je dit doen?
We hebben het te druk om te luisteren. Het leven is drukker dan ooit en we doen 'multitasking' intensiever dan ooit.

Er zijn e-mails te beantwoorden, vergaderingen te maken, en deadlines te bereiken. Als gevolg hiervan krijgen minder dringende zaken bijna geen aandacht.
Helaas valt aandachtig luisteren vaak in die categorie.
Het probleem is dat niet luisteren betekent niet begrijpen. Na verloop van tijd gaat het 'niet luisteren' ten koste van veel belangrijke dingen op werk en thuis en dus ook met je geld. Als je genoeg aandacht geeft om goed te luisteren dan kan je veel problemen voorkomen.

Dus, een slimme investeerder besteedt veel tijd aan goed luisteren naar wat er gezegd wordt. Vervolgens zal de winst je verwachtingen overtreffen.

De volgende dingen moet je NIET DOEN:

Overhaaste conclusies. Snelle conclusies trekken over wat anderen zeggen of zonder het echt te begrijpen.

Hierdoor nemen we verkeerde beslissingen. Als algemene regel geldt, is het nuttig om vragen te stellen ter verduidelijking elke keer als je niet zeker bent van wat er gezegd wordt. Deze kleine stap kan veel verbeteren binnen je contacten.

Onbewust. Je bent je niet bewust hoeveel je kan bereiken door alleen maar goed te luisteren.

Als je weet hoe gefrustreerd je bent wanneer je verkeerd wordt begrepen dan weet je hoe goed je moet concentreren als iemand met je spreekt om de ander niet te frustreren omdat je hem niet begrijpt. Dit besef maakt je alert dat het heel belangrijk is aandachtig te luisteren.


Herhaal je zinnen. Hoe vaak herhaal je in je gedachten wat je aan een ander gaat antwoorden terwijl hij nog spreekt? Maimonides leert ons dat het onmogelijk is om twee gedachten tegelijkertijd te hebben. Dus als je gaat bedenken wat je wil zeggen dan hoor je op dat moment niet meer want de ander aan jou zegt.
Als je aandachtig luistert naar een ander dan kan je veel beter reageren op hetgene wat er gezegd is. Een groot voordeel hiervan is dat anderen weten dat je echt naar hen luistert.

Concentreer je op het luisteren, dan maak je elke relatie veel beter.

Populaire berichten

Jerusalem

Volgers