woensdag 2 november 2011

De oorzaak van de Euro crisis in de Tora


Ik heb al geblogged over het getal 11 zie hier.
Het 'schokkende' bericht van Griekenland dat zij een referendum willen over de economische toekomst van hun land heeft alle beurzen over de hele wereld in de rode cijfers laten komen.
De datum van deze aankondiging was 1-11-2011. Mijn verwachting is dat wij deze maand nog meer schokkende berichten zullen horen vooral op de datum 11-11-2011Volgens de Arizal uit Safed (Etz Chaim 11:10) geeft het getal 11 een overmaat een 'teveel' of verspilling van G'ddelijke energie aan.
Nummer 11 vinden we ook genoemd bij Esav. De Tora (Bereeshiet 36:40-43) somt de elf Alufim (stamhoofden) op die tot de kinderen van Esav horen.

In Bereeshiet 33:9 beschrijft Rashi een fundamenteel verschil tussen de Jakob en Esav. Beiden hebben een totaal verschillende kijk op het leven.

Bij hun ontmoeting nadat zij elkaar jaren niet gezien hebben zei Jakob aan Esav: "Ik heb alles wat ik nodig heb".
Esav daartegenover zei arrogant: "Ik heb veel meer dan ik nodig heb". Hiermee gaf Esav aan dat hij geen doel in het leven heeft behalve het onbeperkt grijpen en vergaren van wat hij maar kan.
Jakob daarentegen leeft voor een doel. Hij streeft ernaar om aan zijn taak in het leven te vervullen en als hij in staat is die taak te vervullen dan heeft hij 'alles wat ik nodig heb'.
Het getal tien staat voor de volledigheid, een volledig integer tellen. Het getal tien symboliseert een doelgerichte bestaan zoals Jakob.
De ideologie van Esav is een leven zonder beperkingen of idealen waarbij het vergaren van "veel meer" dan hij nodig heeft het allerbelangrijkste is. Deze ideologie wordt in het getal elf gesymboliseerd. Het past dan ook dat hij elf stamhoofden heeft. Iemand met een levensvisie om zoveel mogelijk rijkdom te vergaren zal uiteindelijk met veel minder eigendommen eindigen.

De houding van Esav van het hebben van "veel meer dan ik nodig heb" wordt vertegenwoordigd door de nummer elf. Al zijn extra welvaart haalt hem helemaal weg van de verwezenlijking van het ware doel in het leven.

1 opmerking:

  1. Als ik het goed begrijp uit deze en uw vorige blogs zou het getal 11 dus iets 'slechts' representeren? Ik begrijp alleen niet hoe het dan met Jozef zit. Zoals u in een van uw eerder blogs ook schrijft was hij de 11e zoon van Ja'akov. Maar hij staat toch niet voor iets slechts? Want doordat hij onderkoning van Egypte werd werd Ja'akovs nageslacht juist gered.

    BeantwoordenVerwijderen

Populaire berichten

Jerusalem

Volgers