donderdag 7 mei 2009
woensdag 6 mei 2009
De Betekenis van Lag Baomer
Tijdens de zeven weken tussen het Pesachfeest en het Wekenfeest telt het Joodse volk de 'Omer' (Sefierat Ha'omer). Lag Baomer vindt plaats 33 dagen na de eerste dag van het Pesachfeest, de 33ste dag van de Omer. Lag Baomer is de enige feestdag tijdens de minder vreugdevolle periode van de Sefiera (telling).
Lag Baomer is de overlijdens datum van Rabbi Shimon Bar Jochai.
Waarom wordt dat gevierd?
Rabbi Shimon Bar Jochai was een grote geleerde die leefde tijdens de Romeinse verovering van Jeruzalem 2000 jaar geleden.
Hij was één van de vijf studenten van Rabbi Akiwa, die ondanks de vreselijke vervolgingen ervoor hebben gezorgd dat de Thora niet werd vergeten.
Toen de Romeinen de Thora studie verboden, heeft Rabbi Shimon Bar Jochai zich met hand en tand hiertegen verzet. De Romeinen hebben Rabbi Shimon veroordeeld met de doodstraf waardoor hij gedwongen was onder te duiken. Rabbi Shimon en zijn zoon Rabbi Elazar vluchtten naar een grot in het noorden van Israël. Daar hebben zij 12 jaar niets anders gedaan dan het leren van Thora, totdat Elija de profeet voor hen verscheen en hen heeft laten weten dat Ceasar dood was en dat de doodstraf tegen Rabbi Shimon Bar Jochai was opgeheven. In die tijd was Rabbi Shimon de grootste Joodse geleerde.
De laatste dag voor zijn dood heeft hij al zijn studenten bij elkaar geroepen en grote geheimen van de Thora aan hen geopenbaard. Rabbi Abba die was aangewezen om alles op te schrijven heeft verklaard dat terwijl Rabbi Shimon deze grote geheimen vertelde dat hij omgeven was met licht en vuur.
Waarom was hij omgeven met licht en vuur? Omdat Thora wordt vergeleken met vuur. Net zoals vuur het materiële omzet in spirituele, zo leert de Thora ons hoe deze materiële wereld te veranderen in trancendentele energie.
Rabbi Shimon kabbalistisch werk heet "De Zohar", dat betekent letterlijk "stralend licht".
De reden dat Lag Baomer gevierd wordt is omdat Rabbi Shimon ter dood was veroordeeld maar door de vele wonderen heeft hij alle gevaren overleefd. Het hoogtepunt van zijn leven was het verklaren van de geheimen van de Thora.
Lag Baomer wordt gevierd door het aansteken van vuren dat symbool staat voor het grote vuur dat Rabbi Shimon omringde.
Okee leuk verhaal Lag Baomer, maar wat heb ik aan een verhaal van 2000 jaar geleden?
De Gemara in Soeka (45b) Rabbi Shimon heeft gezegd: " Ik heb de mensen aan de top gezien en er zijn daar niet veel. Als er 1000 mensen zijn dan maken mijn zoon (Rabbi Elazar) en ik daarvan deel uit. Als er 100 mensen aan de top staan dan maken mijn zoon en ik daarvan deel uit. Als er maar 2 aan de top staan dan maken mijn zoon en ik daarvan deel uit."
De Likutee Basar legt uit dat Rabbi Shimon ons wil leren dat als je datgene doet wat juist is je heel impopulair kan worden. Ondanks dat moet je toch datgene doen wat juist is.
Rabbi Shimon legt ons uit dat ook als er maar weinig mensen zijn die voor het juiste kiezen dan is één ding zeker: ik en mijn zoon zullen die weg volgen.
Ook al betekent het dat wij tweeën alleen tegenover de hele wereld moeten staan.
Rabbi Shimon Bar Jochai gelukkig is degene die jou geboren heeft zien worden.
Gelukkig is het Volk die van jou Thora leert!
dinsdag 5 mei 2009
Golda Meir over vrede in Israel
De woorden van Golda Meir:
"Wij kunnen de Arabieren vergeven dat zij onze kinderen doden tijdens de oorlogen, maar wij kunnen hen niet vergeven dat zij ons dwingen hun kinderen te doden."
"Vrede zal tussen ons en de Arabieren komen pas als de Arabieren méér van hun kinderen zullen houden dan dat zij ons haten"
מדברי גולדה מאיר :
" אנחנו יכולים לסלוח לערבים על כך שנהרגים ילדנו במלחמות ,
אנו לא יכולים לסלוח להם על כך שהם כופים עלינו להרוג את ילדיהם.
השלום ישרור בינינו לבין הערבים רק כאשר הם יאהבו את ילדיהם
יותר ממה שהם שונאים אותנו. "
Een gesprek
Een atheïstische professor in de wijsbegeerte sprak tot zijn klas over het probleem dat de wetenschap heeft met G'D, de almachtige.
Hij vroeg een van zijn joodse studenten om op te staan en naar voren te komen.
Professor : Ben jij joods? Student : Ja meneer. Professor : Dus je gelooft in G'D ?
Student : Absoluut, meneer.
Professor : Is G'D Goed ?
Student : Zeker.
Professor : Is G'D ALMACHTIG ? Student : Ja.
Professor : Mijn broer is gestorven aan kanker terwijl hij G'D gebeden had hem te genezen.
De meesten van ons zouden anderen die ziek zijn helpen. Maar G'D deed dat niet. Is G'D dan wel goed geweest voor hem? Hmm? (De student was stil )
Professor : Daar heb je geen antwoord op, he?
Laten we eens opnieuw beginnen, jongeman. Is G'D Goed? Student : Ja.Professor : Is Satan goed ? Student : Nee. Professor : Waar komt Satan vandaan ? Student : Van . . . G'D .. ... Professor : Dat is juist. Zeg eens, is er kwaad in deze wereld?
Student : Ja. Professor : Kwaad is overal, niet ? En G'D heeft alles gemaakt, Correct? Student : Ja. Professor :
Wie heeft het kwaad gecreëerd ? (Student geeft geen antwoord)
Professor : Is er ziekte? Immoraliteit? Haat? Lelijkheid? Al deze dingen bestaan in de wereld, toch?
Student : Ja, meneer. Professor : Zeg eens, wie heeft dat allemaal geschapen? (Student gaf geen antwoord)
Professor : De wetenschap zegt dat we 5 zintuigen hebben waarmee we de wereld om ons heen identificeren en waarnemen. Zeg eens . .. Heb jij ooit G'D gezien?
Student : Nee, meneer. Professor : Zeg eens . .. Heb jij ooit je G'D gehoord?
Student : Nee, meneer. Professor : Heb jij ooit G'D gevoeld, aangeraakt, geroken of geproefd? Heb je ooit enige sensuele perceptie van G'D in welke vorm dat ook gehad?
Student : Nee, meneer. Ik ben bang van niet. Professor : Toch geloof je nog steeds HEM?Student : Ja.
Professor : Volgens empirische, testbare, aantoonbare protocol, zegt de wetenschap dat jouw G'D niet bestaat. Wat heb je daarop te zeggen?
Student : Niets. Ik heb slechts mijn Vertrouwen.
Professor : Ja, Vertrouwen . En dat is het probleem dat de wetenschap heeft. . . . .
Student : Professor, is er zoiets als warmte? Professor : Ja.
Student : En is er zoiets als koude? Professor : Ja. Student : Nee, meneer. Dat is er niet. (Het werd erg stil in de klas nu de student de vragen stelde )
Student : Professor, je kan warmte hebben, gematigde warmte, intense warmte, zelfs hitte, gloeiend heet, maar ook een heel klein beetje warmte. Maar we hebben niet zoiets als koude. Wanneer we 273 °C onder nul, het absolute nulpunt bereiken, is er geen warmte meer, maar verder dan dat kunnen we niet gaan. Er is niet zoiets als koude. Het woord beschrijft slechts de afwezigheid van warmte. We kunnen koude niet meten. Warmte is energie. Koude is niet het tegenovergestelde van warmte, meneer, het is alleen de afwezigheid ervan.
Student : Hoe zit het met donker, Professor? Is er zoiets als donker?
Student : Donker is alleen de afwezigheid van iets. Er is flauw licht, normaal licht, fel licht, flits licht, helder licht. Maar als er geen licht is dan is er niets en dat noemen we donker, toch? Als donker zou bestaan, zouden we donker nog donkerder kunnen maken, toch? Professor : En wat wil je daarmee zeggen, jongeman? Student : Meneer, mijn punt is dat uw filosofische uitgangspunt onjuist is.
Professor : Onjuist? Kan je dat uitleggen?
Student : Meneer u gebruikt het uitgangspunt van dualiteit. U stelt dat er leven is dat er dood is, dat er een goede G'D en een slechte G'D is. U beziet het concept van G'D als iets eindigs, als iets dat we kunnen meten. Meneer, de wetenschap kan niet eens verklaren wat een gedachte is. Wij weten dat de hersenen daarvoor elektriciteit en magnetisme gebruiken, maar het is nog nooit gezien en nog veel minder begrepen.
Wanneer u de dood beschouwt als het tegenovergestelde van leven dan gaat u eraan voorbij dat de dood niet zelfstandig als iets kan bestaan zonder leven.
De dood is niet het tegenovergestelde van leven, maar alleen de afwezigheid ervan. Vertel eens, Professor, leert u uw studenten dat zij zijn geëvolueerd van een aap?
Professor : Wanneer je refereert aan het natuurlijke evolutieproces, ja zeker.
Student : Heeft u ooit evolutie geobserveerd met uw eigen ogen?
(De professor schudde zijn hoofd met een glimlach terwijl hij zich begon te realiseren waar het argument heenging)
Student : Is er iemand in de klas die ooit het brein van de professor heeft gezien?
Student : Is er iemand die ooit het brein van de professor heeft gehoord, gevoeld, aangeraakt, geroken, geproefd? . . .
Niemand lijkt dat ooit gedaan te hebben.
Dus, volgens het empirisch, testbare, aantoonbare protocol, zegt de wetenschap, professor, dat u geen brein heeft. Met alle respect, meneer, maar hoe kunnen we geloven dat het juist is wat u ons onderwijst?
Professor : Ik denk dat je daar maar op moet vertrouwen, jongeman.
Student : Dat is het meneer . . . Exact ! De band tussen de mens en G'D is vertrouwen. Dat is alles dat de dingen in leven houdt en in beweging..
Hij vroeg een van zijn joodse studenten om op te staan en naar voren te komen.
Professor : Ben jij joods? Student : Ja meneer. Professor : Dus je gelooft in G'D ?
Student : Absoluut, meneer.
Professor : Is G'D Goed ?
Student : Zeker.
Professor : Is G'D ALMACHTIG ? Student : Ja.
Professor : Mijn broer is gestorven aan kanker terwijl hij G'D gebeden had hem te genezen.
De meesten van ons zouden anderen die ziek zijn helpen. Maar G'D deed dat niet. Is G'D dan wel goed geweest voor hem? Hmm? (De student was stil )
Professor : Daar heb je geen antwoord op, he?
Laten we eens opnieuw beginnen, jongeman. Is G'D Goed? Student : Ja.Professor : Is Satan goed ? Student : Nee. Professor : Waar komt Satan vandaan ? Student : Van . . . G'D .. ... Professor : Dat is juist. Zeg eens, is er kwaad in deze wereld?
Student : Ja. Professor : Kwaad is overal, niet ? En G'D heeft alles gemaakt, Correct? Student : Ja. Professor :
Wie heeft het kwaad gecreëerd ? (Student geeft geen antwoord)
Professor : Is er ziekte? Immoraliteit? Haat? Lelijkheid? Al deze dingen bestaan in de wereld, toch?
Student : Ja, meneer. Professor : Zeg eens, wie heeft dat allemaal geschapen? (Student gaf geen antwoord)
Professor : De wetenschap zegt dat we 5 zintuigen hebben waarmee we de wereld om ons heen identificeren en waarnemen. Zeg eens . .. Heb jij ooit G'D gezien?
Student : Nee, meneer. Professor : Zeg eens . .. Heb jij ooit je G'D gehoord?
Student : Nee, meneer. Professor : Heb jij ooit G'D gevoeld, aangeraakt, geroken of geproefd? Heb je ooit enige sensuele perceptie van G'D in welke vorm dat ook gehad?
Student : Nee, meneer. Ik ben bang van niet. Professor : Toch geloof je nog steeds HEM?Student : Ja.
Professor : Volgens empirische, testbare, aantoonbare protocol, zegt de wetenschap dat jouw G'D niet bestaat. Wat heb je daarop te zeggen?
Student : Niets. Ik heb slechts mijn Vertrouwen.
Professor : Ja, Vertrouwen . En dat is het probleem dat de wetenschap heeft. . . . .
Student : Professor, is er zoiets als warmte? Professor : Ja.
Student : En is er zoiets als koude? Professor : Ja. Student : Nee, meneer. Dat is er niet. (Het werd erg stil in de klas nu de student de vragen stelde )
Student : Professor, je kan warmte hebben, gematigde warmte, intense warmte, zelfs hitte, gloeiend heet, maar ook een heel klein beetje warmte. Maar we hebben niet zoiets als koude. Wanneer we 273 °C onder nul, het absolute nulpunt bereiken, is er geen warmte meer, maar verder dan dat kunnen we niet gaan. Er is niet zoiets als koude. Het woord beschrijft slechts de afwezigheid van warmte. We kunnen koude niet meten. Warmte is energie. Koude is niet het tegenovergestelde van warmte, meneer, het is alleen de afwezigheid ervan.
Student : Hoe zit het met donker, Professor? Is er zoiets als donker?
Student : Donker is alleen de afwezigheid van iets. Er is flauw licht, normaal licht, fel licht, flits licht, helder licht. Maar als er geen licht is dan is er niets en dat noemen we donker, toch? Als donker zou bestaan, zouden we donker nog donkerder kunnen maken, toch? Professor : En wat wil je daarmee zeggen, jongeman? Student : Meneer, mijn punt is dat uw filosofische uitgangspunt onjuist is.
Professor : Onjuist? Kan je dat uitleggen?
Student : Meneer u gebruikt het uitgangspunt van dualiteit. U stelt dat er leven is dat er dood is, dat er een goede G'D en een slechte G'D is. U beziet het concept van G'D als iets eindigs, als iets dat we kunnen meten. Meneer, de wetenschap kan niet eens verklaren wat een gedachte is. Wij weten dat de hersenen daarvoor elektriciteit en magnetisme gebruiken, maar het is nog nooit gezien en nog veel minder begrepen.
Wanneer u de dood beschouwt als het tegenovergestelde van leven dan gaat u eraan voorbij dat de dood niet zelfstandig als iets kan bestaan zonder leven.
De dood is niet het tegenovergestelde van leven, maar alleen de afwezigheid ervan. Vertel eens, Professor, leert u uw studenten dat zij zijn geëvolueerd van een aap?
Professor : Wanneer je refereert aan het natuurlijke evolutieproces, ja zeker.
Student : Heeft u ooit evolutie geobserveerd met uw eigen ogen?
(De professor schudde zijn hoofd met een glimlach terwijl hij zich begon te realiseren waar het argument heenging)
Student : Is er iemand in de klas die ooit het brein van de professor heeft gezien?
Student : Is er iemand die ooit het brein van de professor heeft gehoord, gevoeld, aangeraakt, geroken, geproefd? . . .
Niemand lijkt dat ooit gedaan te hebben.
Dus, volgens het empirisch, testbare, aantoonbare protocol, zegt de wetenschap, professor, dat u geen brein heeft. Met alle respect, meneer, maar hoe kunnen we geloven dat het juist is wat u ons onderwijst?
Professor : Ik denk dat je daar maar op moet vertrouwen, jongeman.
Student : Dat is het meneer . . . Exact ! De band tussen de mens en G'D is vertrouwen. Dat is alles dat de dingen in leven houdt en in beweging..
Abonneren op:
Posts (Atom)
Populaire berichten
-
Er staat een interview in het blad Morasha (Hebreeuws), met de Rebbe van Shomree Emoeniem en hij heeft een aantal interessante dingen geze...
-
Toch iets interessants te melden over de afkomst van Kate Middleton, de vrouw van prins William. Kate's moeder is Carol Middleton, docht...
-
Als verdriet en wanhoop een ziekte is dan geldt dezelfde regel als alle andere ziekten . Voor alle ziekten is er een medicijn. Zo bestaat ...
-
Er is een grote bosbrand in het Jeruzalemse bos vlakbij Yad Vashem ( het beroemde Holocaust museum). Tot nu toe is er geen gevaar voor de Pi...
-
Engels gesproken, maar alleen kijken naar de beelden maakt heel veel duidelijk.
-
De Joodse wereld is opnieuw diep geschokt en in diepe rouw over het overlijden van rabbijn 'Mekoebal' leider van deze generatie ...
-
ב ר א ש י ת אמר רבי יצחק: לא היה צריך להתחיל [את] התורה אלא (שמות יב ב) מהחודש הזה לכם, שהיא מצווה ראשונה שנצטוו [בה] ישראל, ומה טעם פ...
-
De Tora introduceert de mitswa van "Mipenei Seva Takum Ve'hadarta Penee Zakeen," dat is een wet die vereist dat we gaan staan ...
-
Rabbijn reb Asher Freund Hij wordt ook wel de profeet van onze tijd genoemd. Elke belangrijke vraag in het leven ging ik naar hem toe. Hij...