zaterdag 10 december 2011

Wordt wakker!!..Wat moeten we doen? Deel 2

Rebbezin Esther Jungreis.

De afgelopen weken heb ik over de huidige crisis gesproken waarin wij terecht zijn gekomen en hoe we hierop moeten reageren. Zoals we allen weten er is een nieuwe Hitler opgestaan. Hij heeft massa's aanhangers en net zoals vroeger blijft de wereld onheilspellend stil.

In deze column zal ik de conclusie (althans voorlopig) trekken over hoe wij moeten reageren op onze uitdagingen. Wat ik schrijf is niet gebaseerd op willekeur mijn eigen mening, maar maar op datgene wat wij in onze Tora vinden en hetgene wat daar in staat geschreven.

De Yalkut Shimoni komt met een bijzondere profetie (dit heb ik al eerder genoemd in mijn blog, (zie hier) - een middeleeuwse / midrasj die de angstaanjagende gebeurtenissen van vandaag voorspelt waar we zeker bij moeten stilstaan:

Rabbi Jitschak zei: "Het jaar waarin de Melech Hamashieach bekend zal worden dan zullen alle naties van de wereld elkaar provoceren. De koning van Perzië [Iran], zal de koning van Arabië Saoedi-Arabië uitdagen. De koning van Arabië gaat dan naar de koning van Edom [de leider van de christelijke naties - de president van de Verenigde Staten] voor advies. De koning van Perzië [Ahmadinejad] dreigt de hele wereld te vernietigen.

De naties van de wereld zullen woedend zijn en in paniek raken. Zij zullen op hun gezicht vallen en pijn ervaren net zoals als barensweeën. Ook Israël zal verontwaardigd zijn en in paniek raken, vragen: "Waar kunnen we naartoe?"

"Maar zeg aan hen:"Mijn kinderen, wees niet bang. De tijd van uw verlossing is gekomen ..... En deze laatste aflossing is anders dan de eerste die werd gevolgd door meer ballingschappen en pijn. Na deze laatste verlossing, zal je geen pijn of verdrukking meer ervaren. "[Yalkut Shemoni, Jesaja 59]

De Klausenberger Rebbe, Z'tl, zegt over deze tekst: "Onthoud deze woorden". "Ze zijn misschien nu niet te begrijpen, maar de tijd komt dat het wel begrepen zal worden en dan zijn deze woorden een bron van kracht voor ons volk."

Als je deze profetieën eeuwen geleden had gehoord toen ze zijn geschreven, dan je zou spottend hebben gelachen en - zelfs als je zo recent als 1970 zou hebben gelezen, zou moeilijk te geloven zijn.
Want in de tijd van de Sjah van Iran toen was Iran het vriendelijkste Arabisch land. Maar vandaag is wat wij voor onmogelijk hebben gehouden een realiteit geworden. De gebeurtenissen volgen elkaar zo snel op, dat we moeite hebben de konsekwenties te begrijpen.

Dus hoe moeten we het allemaal begrijpen?

De Yalkut vergelijkt ons lijden met barensweeën. Maar barensweeën kunnen bedrieglijk zijn. Want als de weeën beginnen dan is het makkelijk om ze te negeren omdat zij zacht zijn en lang tussenpauzes hebben. Maar als de geboorte heel dichtbij komt dan zijn er sterke weeën en dan wordt de pijn wordt steeds erger.

Net wanneer de vrouw de pijn niet meer kan verdragen dan wordt de baby geboren en is er nieuw leven in de wereld. Het zijn deze sterke weeën die wij vandaag meemaken. Hoe lang zal deze bevalling duren? Niemand weet het precies, maar een ding is zeker – met de wil van G'd, deze geboorte zal zeker plaatsvinden.
In de tussentijd, kunnen wij ons afvragen of het mogelijk is het lijden te verlichten? Is het mogelijk om onszelf te beschermen tegen deze pijnlijke weeën? "

Onze geleerden geven antwoord op deze vraag: "Laat hij die wenst te worden gespaard de geboorteweeën van de Messias zich bezig houden met Tora en Chessed [Liefdevolle toewijding aan een mede mens] en laat hem Se'oeda Shlishiet - de derde Sabbat maaltijd eten."

De eerste twee aanbevelingen - Tora en Chessed zijn duidelijk, want ieder die (oprecht) toegewijd is aan Tora, mitswot en Chessed, groeit uit tot een beter en meer spiritueel persoon.


Hoe zit het dan met se'oeda sjeliesjiet (de derde maaltijd) op sjabat?


Wordt vervolgd..

dinsdag 6 december 2011

Vol van je eigen denkbeelden?


Een groot Tora geleerde ontving eens een professor van de universiteit die wilde weten wat het Jodendom te betekenen heeft.
De geleerde schonk thee voor hem in en toen de kom vol was ging de geleerde door met schenken. De professor kon zich niet inhouden en zei: ”U ziet toch dat de kom vol is, er kan niets meer bij”.

De geleerde antwoordde: ”Net als deze kom bent u vol van uw eigen denkbeelden en opvattingen. Hoe kan ik u bijbrengen wat het Jodendom betekent als u niet eerst uw kop leegmaakt?



Ontvangen van Moriah van der Knaap

Populaire berichten

Jerusalem

Volgers