zaterdag 12 maart 2011

Aardbevingen


Wereldrampen heb ik al genoemd in mijn eerdere blogs.

In mijn eerdere artikel 'Hevige rellen in Egypte' heb ik al in het kort beschreven wat er in de wereld zal gebeuren voorafgaand aan de komst van de Mashieach. Wat ik niet gedacht had is dat het zo snel met zo een grote intensiteit gebeurd. De ene aardbeving volgt de ander in alle hevigheid op.

De Chafeets Chaim heeft de reden voor de aardbeving aangegeven. Dit artikel heeft hij geschreven na een grote aardbeving in Rusland voor WOII:
"Enkele weken geleden heb ik een verhandeling geschreven over de grote aardbeving in ons land. Hierbij heb ik het Joodse volk aangemoedigd om teshoewa (tot inkeer komen) te doen. De aardbeving was een waarschuwing aan de hele wereld als teken dat zij zich moeten bekeren van hun slechte daden. Men moet in Hashem (G'd) vertrouwen die alles regeert.

Niet voor niets hebben deze angstaanjagende gebeurtenissen dit jaar plaatsgevonden. Nu horen we nieuw en angstaanjagend nieuws over de grote overstroming die in ons land plaatsvond en de grote aardbeving in Rusland waar vele duizenden mannen, vrouwen en kinderen en veel vee zijn omgekomen. Velen van hen zijn levend begraven. Zelfs in ons land (Polen) hebben we een aantal bevingen van gevoeld. Elk verstandig mens moet worden gegrepen door angst en beven met wat Hasheem voor ons doet. Hasheem is goed en het doet het goede voor iedereen en is barmhartig op al zijn schepsels. Hij wil de goddeloze niet doden, zoals dat in de profeet Yechezkeel beschreven staat: 'door mijn leven, zegt Hasjem, wens Ik niet de dood van de goddeloze, maar veeleer dat hij zich bekeert en leeft "(Yechezkel 33). Elk mens moet zich realiseren dat het uitsluitend Hasheem is die ons aanspoort om teshoewa te doen. Alleen Hasheem heeft de macht te doen wat Hij wil.

Niemand binnen Zijn schepping van boven of beneden kan hem vertellen wat Hij moet doen. En het is mij duidelijk dat als wij in deze tijd profeten hadden dan zouden ze zonder twijfel de Joden aandringen teshoewa te doen (tot inkeer te komen). Maar wij hebben tegenwoordig geen profeten of G'ddelijke boodschappers, dit komt door onze slechte daden. Nu spoort G'd ons aan om via andere boodschappers teshoewa te doen, 'Hij maakt de wind-zijn boodschappers en brandend vuur-zijn dienaren "'

Dit artikel is eerder geplaatst door blogger Mashiach is coming.

De Chafeets Chaim


Chafeets Chaim – Rabbi Israël Meir Hacohen Kagan

Algemeen bekend als de Chafeets Chaim (verlangen van het leven). Zijn beroemde werk heet: "Sjmierat Halashon" (het bewaken van je tong). De Chafeets Chaim is op 6 februari 1838 geboren in Zhetel, Polen. Tot zijn tiende jaar is hij door zijn ouders onderwezen en daarna verhuisde hij naar het grote Tora centrum van Vilna. Na zijn huwelijk heeft hij zich in het plaatsje Radin gevestigd. Hij had daar een kleine kruideniers winkel waarvan zijn vrouw de winkelde winkel beheerde, hijzelf deed de boekhouding. De Chafeets Chaim ging heel voorzichtig met elke cent om want hij wilde voorkomen dat niemand teveel zou betalen, daarom liet hij de boekhouding aan helemaal niemand anders over.

Zijn dagen bracht hij door met het Tora leren en de verspreiding van zijn kennis onder het volk.De studenten stroomden uit heel Europa naar hem toe. In 1869 werd zijn huis bekend als de Radin Yeshiva. De Chafeets Chaim was heel actief in het steunen van de Joodse gemeenschap. Hij reisde veel (zelfs op zijn oude dag toen hij ouder dan negentig jaar was). Dit deed hij om de mensen aan te moedigen de geboden van de Tora op te volgen.

Hij was een van de oprichters van Agudat Yisrael, een religieuze joodse organisatie in Europa en later ook in de rest van de wereld. De Chafeets Chaim erg was betrokken bij problemen binnen de Joodse gemeenschap van voor de tweede wereldoorlog. Hij hielp veel Jeshiewot (Talmoedische scholen)in stand te houden.
De Chafeets Chaim staat symbool voor de tekst uit de Tehilliem (psalmen).
Voorbeeld van de pasoekiem (verzen) in de Psalmen 34:13-14: "Wie is de man die het leven verlangt? ……Bewaak uw tong van het kwade en uw lippen van het spreken van bedrog," Dit is de meest karakteristieke beschrijving van de essentie van deze grote rabbijn de Chafeets Chaim. Hij overleed in 1933 en was 95 jaar oud.

De grootste erfenis Chafetz Chaim zijn de de 21 Sefarim (heilige boeken), die hij publiceerde. Zijn eerste werk, Sefer Chafetz Chaim (1873), is een uitleg van de wetten over het kwaadspreken en roddelen. Later schreef hij andere werken, waaronder Shmirat HaLashon, waarin hij uitlegt waarom het zo ontzettend belangrijk is geen kwaad te spreken.
De Misjna Brurah (1894-1907), is een commentaar op de dagelijkse wetten die een Jood hoort na te leven. Dit boek kan je in de meeste Joodse huizen vinden als beschrijving en naslag en de de Halacha (de Joodse wetten). Het wetten zijn met alle duidelijkheid en in detail beschreven.

De Chafeets Chaim schreef een werk over de wetgeving inzake offers, de Heilige Tempel, en aanverwante onderwerpen. Omdat de tijden van Mashieach gauw aanbraken.

donderdag 10 maart 2011

Sjabat voorbereiden


De maan, Japan en bijen.

Het is vrijdagochtend en ik lees het nieuws op mijn laptop. Er zijn veel interessante dingen te vertellen over deze gebeurtenissen. Maar nu heb ik geen tijd want het is vrijdag dus moet ik de sjabat voorbereiden. De Tora vertelt ons dat G'd een verbond heeft gesloten met het Joodse volk en het symbool van dit verbond is de sjabat.

En zoals gewoonlijk koesteren de Joden de opdrachten die G'd aan ons gegeven heeft. Dus sjabat gaat voor. Nu ga ik lekker eten koken, koeken bakken en mijn huis schoonmaken ter ere van de sjabat. Geen tijd voor de webblog, na sjabat I"YH wel.
Toch nog even de links naar de nieuwsberichten:Milieu bureau VN bezorgd over bijen. http://www.telegraaf.nl/buitenland/9236076/__VN_bezorgd_over_bijen__.html?p=36,2Japan opgeschrikt door zware aardbeving http://www.telegraaf.nl/buitenland/9240809/__Zware_aardbeving_in_Japan__.html?sn=binnenland,buitenland

Sjabat shalom

woensdag 9 maart 2011

Poerim en Nazi's

Een speciaal internationaal militair tribunaal was gevormd om de hoogste nazi-officieren te berechten voor de begane misdaden tijdens het nazi regime. Er waren 216 zittingen. Na de executies werd het tribunaal ontbonden.

Tijdens het Neurenberg tribunaal werden de gruwelen van het Nazisme aan de wereld geopenbaard. Terwijl Hitler als een grimmig hoofdstuk de wereldgeschiedenis in gaat worden deze gebeurtenissen al gauw vergeten. De feiten van de Holocaust worden in twijfel getrokken, want het is toch niet logisch dat zoiets ooit heeft kunnen gebeuren?

Maar het Joodse Volk zoals Hitler het volk beschreef is het geweten van de wereld. En in de oude joodse teksten vinden wij een G'ddelijke betekenis van het Neurenberg tribunaal terug. Het is verbonden met een hoofdstuk dat zich in het oude Perzië afspeelt meer dan 2,500 jaar geleden.
Koning Ahasveros, toen de machtigste man op aarde, heeft koningin Esther gevraagd wat haar wens was als belonging voor het redden van zijn leven. Zij antwoordde: "Als het de koning goeddunkt, laat de Joden van Shushan de wet ook morgen uitvoeren, en laat de 10 zonen van Haman ophangen aan de galg. "

Dit was een opmerkelijk verzoek omdat Haman's 10 zonen al gedood waren (Esther 9:6-14). Niettemin, werden deze 10 dode lichamen opgehangen.
In de Megillat Esther worden de namen van deze tien zonen van Haman opgesomd.
In de Hebreeuwse tekst, zijn de letters van de namen van de zonen van Haman vele malen groter dan de gewone tekst.
Opvallend is dat in de tweede, achtste en elfde plaats op de lijst, er drie letters zijn; Tav, Shin en Zayin opvallend kleiner zijn dan de gewone tekst. De numerieke waarde van de drie kleine letters is gelijk aan 5707 ת ש " ז. Een hint naar het joodse jaar 5707.
Het Neurenberg proces eindigde op 1 oktober 1946, dat overeenkomt met het Joodse jaar 5706. Maar het duurde nog enige tijd voordat de straffen werden uitgevoerd. Het Joodse Nieuwjaar was aangebroken, het joodse jaar waarin deze nazi beulen ter dood zijn gebracht was 5707.

Twaalf nazi's waren veroordeeld om opgehangen te worden. Martin Bormann wist aan het einde van de oorlog te ontsnappen en werd bij verstek ter dood veroordeeld. Herman Göring pleegde zelfmoord twee uur vóór zijn executie dus bleven er 10 veroordeelde nazi's over.

In de vroege uren van 16 oktober 1946 zijn deze top 10 nazi's opgehangen. De bewakers vroegen naar hun laatste woorden. Alleen Julius Streicher ging zonder waardigheid naar de galg. Hij moest worden geduwd. Hij keek wild uit zijn ogen en schreeuwde, "! Heil Hitler. En nu ga ik naar God". Daarna draaide Streicher zich om en keek naar het gezicht van de getuigen. Plotseling schreeuwde hij "Purim Fest 1946!" Toen hij werd opgehangen.
De Megillat Esther had voorspeld dat net zoals deze 10 zonen van Haman zijn opgehangen zo zullen ook de afstammelingen van Amalek en vijanden van de Joden worden opgehangen. In het jaar 5707 (1946).

Op de dag van de executies verscheen dit verhaal op de voorpagina van de New York Times. De datum van de executies was de dag van Hoshana Raba waarvan de Zohar (Vayikra 31b) het volgende schrijft:

"Op de zevende dag van het Soekot feest (Hoshana Raba) wordt de berechting van de volkeren afgerond. Vanuit het 'verblijf' van de Koning worden straffen gegeven. De vonnissen worden op die dag uitgevoerd'.Op 16 oktober 1946 zijn tien van de hoogste nazi-officieren van Hitler-Duitsland ter dood gebracht.

(Herinner wat Amalek jullie heeft aangedaan).

Populaire berichten

Jerusalem

Volgers