woensdag 22 april 2009

De Chassied van Jeruzalem - Rabbijn Asher Freund zt"l

Rabbijn reb Asher Freund

Hij wordt ook wel de profeet van onze tijd genoemd. Elke belangrijke vraag in het leven ging ik naar hem toe. Hij zag alles, alsof zijn ogen een rontgenfoto maakten in geval van een medisch probleem. Of ogen als een verrekijker, zonder dat hij iemand ontmoet had kon hij alles over hem zeggen en natuurlijk het allerbelangrijkste was zijn enorm G.ds vertrouwen. G.d was voor hem de enige realiteit in zijn leven en omdat hij zo leefde kon hij ook alles zien en wonderen verrichten.

Iedereen dacht dat hij instaat zou zijn Mashieach te laten komen. Maar blijkbaar is onze generatie er niet klaar voor. Of misschien heeft hij ruimte gemaakt zodat elk mens de inspanning zal doen om meer G.ds vertrouwen te krijgen en dat op die manier de verlossing zal komen.

Ik vergelijk mijn leraar, rabbijn Asher met Moses. Moses mocht het land Israel niet in, maar hij heeft wel het joodse volk tot het beloofde land gebracht.
Zo is het ook met Rabbijn reb Asher hij heeft het volk tot de verlossing gebracht maar de verlossing zelf mag hij niet meemaken.

Eigenlijk is elke beschijving die ik over deze heilige rabbijn zou geven een tekortdoening. Hij zorgde voor alle mensen, gaf mensen hoop en kracht. Door zijn zegen werden wij beter en vrolijk en hij was onze toeverlaat. Hoewel hij onze toeverlaat nooit wilde zijn en altijd ons geleerd heeft dat de enige toeverlaat en realiteit in het leven G.d is. Alles wat gebeurd komt van Hem.


Hij beschouwde zichzelf als de meest simpele persoon die er maar was. Op een dag kwam ik bij hem binnen en hij vraagt mij wat ik wil van zo een simpel persoon als hij, ik begon gewoon te lachen, want weet niet iedereen wat voor heilige tsaddiek hij is?

Alle verhalen van heilige rabbijnen en hun wonderen en hun Torah is allemaal op onze geliefde rabbijn Asher van toepassing. We noemen hem ook wel de Baal Shem Tov van onze generatie.

Misschien verklaart dat ook dat ik mij echt in wil zetten voor zijn JAD EZRA (helpende hand) organisatie dat hij helemaal belangeloos heeft opgezet.

Hijzelf heeft er nooit aan verdiend. Hij had het geld niet nodig. Maar voor de mensen die er werken en de mensen die via Jad Ezra geholpen worden die krijgen wel salaris om zich te kunnen onderhouden.

Zijn testament is bekend gemaakt en ik heb echt te doen met zijn nabije familie. De vele eigendommen van Jad Ezra, de roerende en onroerende goederen horen aan de Hekdeesj toe. De Hekdeesj betekent dat het algemeen eigendom van het publiek is en speciaal gericht op de mensen voor wie Jad Ezra zich inzet.
Zijn familie heeft helemaal niets geerfd van de rijke man Rabbijn Asher en de armen hebben alles gekregen.


Rabbijn Asher heeft verder ons duidelijk laten weten dat als er iemand is die Jad Ezra of een onderdeel daarvan voor zijn eigen belang of bezit denkt te nemen dat hijzelf, rabbijn Asher zelf, deze
persoon zal achtervolgen tot zijn einde in deze wereld en in het hiernamaals. Jad Ezra is hetgene waarvoor wij ons inzetten. Wij zullen onze taak niet vergeten om de armen en zieken te verzorgen. En natuurlijk doorgaan met het dienen van G.d want daarvoor zijn wij in deze wereld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Populaire berichten

Jerusalem

Volgers