De Talmoed vertelt over Rabbi Chanina ben Dosa, een wonderdoener uit de tijd van de Tweede Tempel. Er worden veel verhalen verteld over de wonderen die hij gedaan heeft en wonderen die voor hem gebeurden. Zou het niet geweldig zijn als wij dat hadden kunnen zien?
De waarheid is dat rabbi Chanina ben Dosa niet de enige uit zijn tijd was die wonderen kon verrichten. Volgens de overlevering konden alle grote rabbijnen uit die tijd wonderen verrichten als zij dit zouden willen. Het was de tijd van de grote Rabbi Akiwa en Rabbi Meir Ba´al Hanes – Meester van de wonderen - om er twee te noemen. Zij zijn het perfecte voorbeeld van het principe: "Hasheem vervult de wil van een rechtvaardig mens." צדיק גוזר וה' מקיים
De Kabala beschrijft de infrastuctuur van materie, het laat de werkelijkheid zien. De vraag is niet hoe hebben deze rabbijnen wonderen kunnen verrichten.
De werkelijke vraag is waarom kunnen wij geen wonderen doen?
Het meest voor de hand liggende antwoord is: Omdat deze rabbijnen Tsaddiekiem - rechtvaardigen waren en op een veel hoger spiritueel niveau dan wij. We verdienen het niet om Hemelse hulp te hebben om bovennatuurlijke prestaties uit te voeren.
Dit is zeker waar. Hoewel het antwoord te beperkt is. We zouden hier een fout kunnen maken dat de materiële wereld een vaste realiteit is dat alleen door materiele middelen veranderd kan worden. Of de verandering kan via de wonderen van G´d gebeuren die de regels van de natuur voor ons breekt.
De wetenschap begint te ontdekken dat de fysieke wereld niet statisch is. Aan de basis van alles in het fysieke bestaan is de energiesector die niet fysiek, maar aan spirituele kracht onderhevig is. Wetenschappers begrijpen niet precies wat energie is, maar ze gebruiken de term als een verwijzing naar iets als basis voor de herkenbaarheid zoals lucht.
Deze ontwikkelingen binnen de wetenschap bestaan niet zo erg lang, maar binnen de Kabala kennen wij dit al 3300 jaar. Een belangrijk principte dat de Kabala ons leert is dat aan de basis van de materie, de schepping, een geestelijk licht is en dat is אור אין סוף - het oneindige licht.
Rabbi Jitschak Luria, beter bekend als de Arizal, legt uit dat voorafgaand aan de schepping – er slechts Het Oneindige Licht bestond. Dus, als de hele Schepping materie lijkt te zijn, dan is het zo dat het oneindige licht altijd in alles doordringt. Absoluut niets kan bestaan als de Ohr Ain Sof (het Oneindige Licht) niet in de kern is. Als het Or Een Sof er niet is dan verdwijnt de materie onmiddelijk.
Het kern licht - de Or Een Sof, de bron van alle energie in het bestaan - blijft volledig geestelijk, als een ziel in een lichaam.
Voor deze rabbijnen was was het duidelijk dat de natuur meer is dan allusie, ze werden niet misleid door wat hun ogen zagen: een ongelooflijke ervaring van degelijkheid en duurzaamheid zagen zij in de fysieke wereld.
De vraag voor hen was het niet, "waarom kunnen we door de muren lopen?" maar: "Waarom kunnen anderen dat niet?"
Het antwoord op deze vraag is een kwestie van vrije wil: "De geheimen van Hashem aan hen die Hem vrezen" (Tehillim 25:14): men moet het recht verdienen om Thora kennis te hebben en je moet het voorrecht hebben om het tot op het diepste niveau te vergaren.
"Alles is in handen van de Hemel, behalve angst voor de hemel '(Talmoed - Brachot 33b)
הכל בידי שמיים חוץ מיראת שמיים, de enige vrije wil in ons leven is te kiezen voor het vrezen van G´d , de sleutel tot de geheimen van Hashem. Iemand met veel Thora kennis maar die geen angst heeft voor Hasjem is als degene die de sleutel heeft tot de buitenste kamer - Tora in het algemeen - maar mist de sleutel tot de binnenste kamer- de geheimen van de schepping.
In de natuurkunde begint men te ontdekken wat in de Kabala altijd al bekend is.
Aanvullende opmerking:
We hebben het vermogen om de dingen die gebeuren te beinvloeden, dat lijkt misschien buiten onze fysieke wereld. Door middel van gebed en goede daden kunnen wij een positieve wending geven aan gebeurtenissen. Dit vergt veel inspanning en de juiste houding om hierin te slagen.
Helaas, ongepaste taal en negativiteit kunnen de oorzaak zijn dat dingen verkeerd gaan in de wereld. Te leven volgens de Thora en door de Wil van Hashem te vervullen zo komen wij tot veel goede resultaten. Het duurt niet lang om deze resultaten te zien en om te leren wat geluk in deze wereld kan zijn.
Het is een aanrader.
woensdag 20 juni 2012
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Populaire berichten
-
Toch iets interessants te melden over de afkomst van Kate Middleton, de vrouw van prins William. Kate's moeder is Carol Middleton, docht...
-
Er staat een interview in het blad Morasha (Hebreeuws), met de Rebbe van Shomree Emoeniem en hij heeft een aantal interessante dingen geze...
-
Geniet ervan - Engels gesproken.
-
Een kort verhaal van rav Asher: "Rebbe rebbe, rav Asher! Zeg mij tot wanneer zullen wij lijden tot wanneer zal de donkerte en de pijn ...
-
De Dreidel of Sevivon het spelletje dat tijdens Chanoeka wordt gespeeld, wordt onder andere gebruikt als leerzaam spelletje voor kleine...
-
Hoeveel je ook bezuinigd: "Met hard werken kom je niet boven de armoede grens". Uit de laatste rapporten van de armoede bestrijdi...
-
In het leven gaat het er niet om wat ons gelukkig maakt, het gaat om je houding ten opzichte alles dat ons gelukkig maakt. De Joodse gele...
-
Vanochtend op de terugweg van de beriet mila (besnijdenis) van ons nieuwe neefje, besloten wij om de snelweg 443 naar Jeruzalem te nemen in...
Dank je wel, Lea voor je goede artikel. We zijn bevriend op Facebook. Ik ben bezig aan de voorbereiding van een serie webinars voor een beperkte groep over Be-reshit 1, 2 en 3 gebaseerd op de gedachten uit Luriaanse kabbalah in gesprek met de moderne wetenschappen. De uitlegmethode voor deze drie hoofdstukken is de Qualitative Logotechnical Research Lab for the Hebrew Bible. Binnen enkele weken hoop ik de Introductie te publiceren. Waarschijnlijk zal dit ook een nieuwe start voor het OJS (Facebook) worden. Ik dacht ik laat het je weten vanuit het Facebook contact
BeantwoordenVerwijderengut sjabbes, Gideon