Een atheïstische professor in de wijsbegeerte sprak tot zijn klas over het probleem dat de wetenschap heeft met G'D, de almachtige.
Hij vroeg een van zijn joodse studenten om op te staan en naar voren te komen.
Professor : Ben jij joods? Student : Ja meneer. Professor : Dus je gelooft in G'D ?
Student : Absoluut, meneer.
Professor : Is G'D Goed ?
Student : Zeker.
Professor : Is G'D ALMACHTIG ? Student : Ja.
Professor : Mijn broer is gestorven aan kanker terwijl hij G'D gebeden had hem te genezen.
De meesten van ons zouden anderen die ziek zijn helpen. Maar G'D deed dat niet. Is G'D dan wel goed geweest voor hem? Hmm? (De student was stil )
Professor : Daar heb je geen antwoord op, he?
Laten we eens opnieuw beginnen, jongeman. Is G'D Goed? Student : Ja.Professor : Is Satan goed ? Student : Nee. Professor : Waar komt Satan vandaan ? Student : Van . . . G'D .. ... Professor : Dat is juist. Zeg eens, is er kwaad in deze wereld?
Student : Ja. Professor : Kwaad is overal, niet ? En G'D heeft alles gemaakt, Correct? Student : Ja. Professor :
Wie heeft het kwaad gecreëerd ? (Student geeft geen antwoord)
Professor : Is er ziekte? Immoraliteit? Haat? Lelijkheid? Al deze dingen bestaan in de wereld, toch?
Student : Ja, meneer. Professor : Zeg eens, wie heeft dat allemaal geschapen? (Student gaf geen antwoord)
Professor : De wetenschap zegt dat we 5 zintuigen hebben waarmee we de wereld om ons heen identificeren en waarnemen. Zeg eens . .. Heb jij ooit G'D gezien?
Student : Nee, meneer. Professor : Zeg eens . .. Heb jij ooit je G'D gehoord?
Student : Nee, meneer. Professor : Heb jij ooit G'D gevoeld, aangeraakt, geroken of geproefd? Heb je ooit enige sensuele perceptie van G'D in welke vorm dat ook gehad?
Student : Nee, meneer. Ik ben bang van niet. Professor : Toch geloof je nog steeds HEM?Student : Ja.
Professor : Volgens empirische, testbare, aantoonbare protocol, zegt de wetenschap dat jouw G'D niet bestaat. Wat heb je daarop te zeggen?
Student : Niets. Ik heb slechts mijn Vertrouwen.
Professor : Ja, Vertrouwen . En dat is het probleem dat de wetenschap heeft. . . . .
Student : Professor, is er zoiets als warmte? Professor : Ja.
Student : En is er zoiets als koude? Professor : Ja. Student : Nee, meneer. Dat is er niet. (Het werd erg stil in de klas nu de student de vragen stelde )
Student : Professor, je kan warmte hebben, gematigde warmte, intense warmte, zelfs hitte, gloeiend heet, maar ook een heel klein beetje warmte. Maar we hebben niet zoiets als koude. Wanneer we 273 °C onder nul, het absolute nulpunt bereiken, is er geen warmte meer, maar verder dan dat kunnen we niet gaan. Er is niet zoiets als koude. Het woord beschrijft slechts de afwezigheid van warmte. We kunnen koude niet meten. Warmte is energie. Koude is niet het tegenovergestelde van warmte, meneer, het is alleen de afwezigheid ervan.
Student : Hoe zit het met donker, Professor? Is er zoiets als donker?
Student : Donker is alleen de afwezigheid van iets. Er is flauw licht, normaal licht, fel licht, flits licht, helder licht. Maar als er geen licht is dan is er niets en dat noemen we donker, toch? Als donker zou bestaan, zouden we donker nog donkerder kunnen maken, toch? Professor : En wat wil je daarmee zeggen, jongeman? Student : Meneer, mijn punt is dat uw filosofische uitgangspunt onjuist is.
Professor : Onjuist? Kan je dat uitleggen?
Student : Meneer u gebruikt het uitgangspunt van dualiteit. U stelt dat er leven is dat er dood is, dat er een goede G'D en een slechte G'D is. U beziet het concept van G'D als iets eindigs, als iets dat we kunnen meten. Meneer, de wetenschap kan niet eens verklaren wat een gedachte is. Wij weten dat de hersenen daarvoor elektriciteit en magnetisme gebruiken, maar het is nog nooit gezien en nog veel minder begrepen.
Wanneer u de dood beschouwt als het tegenovergestelde van leven dan gaat u eraan voorbij dat de dood niet zelfstandig als iets kan bestaan zonder leven.
De dood is niet het tegenovergestelde van leven, maar alleen de afwezigheid ervan. Vertel eens, Professor, leert u uw studenten dat zij zijn geëvolueerd van een aap?
Professor : Wanneer je refereert aan het natuurlijke evolutieproces, ja zeker.
Student : Heeft u ooit evolutie geobserveerd met uw eigen ogen?
(De professor schudde zijn hoofd met een glimlach terwijl hij zich begon te realiseren waar het argument heenging)
Student : Is er iemand in de klas die ooit het brein van de professor heeft gezien?
Student : Is er iemand die ooit het brein van de professor heeft gehoord, gevoeld, aangeraakt, geroken, geproefd? . . .
Niemand lijkt dat ooit gedaan te hebben.
Dus, volgens het empirisch, testbare, aantoonbare protocol, zegt de wetenschap, professor, dat u geen brein heeft. Met alle respect, meneer, maar hoe kunnen we geloven dat het juist is wat u ons onderwijst?
Professor : Ik denk dat je daar maar op moet vertrouwen, jongeman.
Student : Dat is het meneer . . . Exact ! De band tussen de mens en G'D is vertrouwen. Dat is alles dat de dingen in leven houdt en in beweging..
dinsdag 5 mei 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Populaire berichten
-
Toch iets interessants te melden over de afkomst van Kate Middleton, de vrouw van prins William. Kate's moeder is Carol Middleton, docht...
-
Een verhaal over Suriname Op dit moment leven er niet veel joden in Suriname. Maar van die weinige joden die er zijn, ken ik twee tsaddik...
-
Parshat Bamidbar begint met de telling van het Joodse Volk. Je zou kunnen denken dat iedereen gewoon 'een nummer op de lijst is'. M...
-
Volgens meerdere bronnen, is de 5773ste pasoek (vers) van de Thora is van Parasjat Ha'azinoe (Devarim 32:21) Deuteronomium : הֵם...
-
In de periode van de tweede tempel hielden de joden zich bezig met Tora studie en het vervullen van de geboden die G'd het Joodse volk h...
-
Op 27 november verscheen een artikel in de krant NRG (Maariv) dat de Wakf plannen maakt om de Sha'ar Harachamiem (de Gouden Poort) ...
-
De Israëlische archeologen hebben een vondst gedaan, een gouden bel die aan de kleding van de priester was bevestigd uit de periode van de t...
-
Rabbijn reb Asher Freund Hij wordt ook wel de profeet van onze tijd genoemd. Elke belangrijke vraag in het leven ging ik naar hem toe. Hij...
-
1. Het is een van de belangrijke mitswot van de Tora om liefdadigheid te geven, want er staat: "U zult zeker uw hand voor hem (d.w.z. v...
-
Er staat een interview in het blad Morasha (Hebreeuws), met de Rebbe van Shomree Emoeniem en hij heeft een aantal interessante dingen geze...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten