zondag 17 februari 2013

De "tweede shift" van Sjoek Carmel

Bron: YNET

De overblijfselen van de dag: De "tweede shift" van Sjoek Carmel – De Carmel markt in Tel Aviv.

Zij komen 's avonds en 's nachts om de weggegooide groente en fruit van de grond op te rapen. De kraamhouders zetten hun onverkochte produkten in kratten langs de weg. Het halfrotte en onverkoopbare groente en fruit is de belangrijkste bron van voedsel voor vele armen die de normale prijs niet kunnen betalen.

Ouderen, jongeren en werklozen verzamelen de restjes die de handelaren hebben achtergelaten

Nassat Hussein, de voorzitter van de markthandelaren zegt: "Als burger van Israël schaam ik mij. Elke dag veel mensen om hun eten te verzamelen. Het is schokkend en beangstigend dit fenomeen is nieuw vijftien jaar geleden bestond dit niet. De mensen die hier komen zijn niet alleen ouderen, maar jongeren tussen de 18-20 jaar. Ik hoop op betere tijden en dat niet alle burgers vreselijk gestressed zijn over hun gebrek aan geld, nu is het gewoon verschrikkelijk."

Een van de "verzamelaars" had ooit een letsel aan zijn hoofd. Hij komt elke dag naar de markt omdat zijn algehele situatie dusdanig slecht is dat hij geen keuze heeft dan het overgebleven waar te zoeken. "Ik verzamel wat er allemaal aan het eind van de dag wordt weggegooed. Ik eet de restjes. Ik heb niet genoeg geld om eten te kopen en er wordt veel weggegooid. Zo leef ik."

Iets verderop is er een vrouw van 72 jaar oud die verzamelt groenten samen met haar verzorgster: "Ik krijg 2600 per maand pensioen. Mijn verzorgster moet ik NIS 4000, dus ik heb geen geld voor elektriciteit, gas en voedsel. Mijn kinderen helpen helpen zoveel mogelijk, maar het is niet genoeg. De verkopers zijn heel vriendelijk en laten aardappelen en groente achter."

"Ik schaam me, ik wil dit niet doen."

"Maar hoe kan ik leven?", Vroeg zij huilend. "Het is niet leuk voor mij en de kinderen zijn boos op mij. Mijn kleinzoon zag me het verzamelen van sponsoring aan het eind van de dag de vuilnis en begon te huilen.
Mijn kleinzoon heeft mij een keer gezien dat ik de spullen opraap. Hij begon te huilen".

Simon Fadlon, een banketbakker op de markt, is er al aan gewend dat hij een rij van mensen heeft die buiten wachten totdat hij de overgebleven broden buiten zet. "Dit is geen afval, het is voedsel. We zetten de produkten die over zijn buiten. Ik prefereer dat het voedsel naar deze armen gaat en niet wordt weggegooid. We zijn verantwoordelijk voor de mensen hier."
Wie geen armoede heeft gekend kan een ander in deze situatie maar moeilijk begrijpen.

"Een vader met een baby en een man op de fiets staan te wachten.

Filmpje spreekt voor zich, hoewel de spreektaal ivriet is:


Jad Ezra Giro 467 6773





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Populaire berichten

Jerusalem

Volgers