woensdag 12 juni 2013

Waarom kan Hasheem eisen dingen te doen die tegen je natuur ingaan?

G'd heeft mij zo geschapen, wat wil Hij dan van mij?
Vervolg blog: Welke kant kies je? Matrix



Ik begrijp helemaal wat je schrijft. Bovenal weet ik dat ook ik het dilemma heb tussen goef (lichaam), neshama, en Hasheem.

Een jood heeft geen vrije keus of hij jood wil zijn wel of niet. Je wordt als jood geboren en jongens worden 97% van de gevallen besneden. Als wij besluiten geen jood meer te willen zijn dan heeft Hasheem genoeg middelen om ons aan ons jood zijn te herinneren zoals talloze keren in Thora genoemd wordt.

Met matan Thora heb je de bekende midrasj dat Hasheem de berg Sinai boven het volk heeft gehouden en als zij de Thora niet zouden accepteren dan zou het volk onder de berg bedolven worden. Nee, we hebben geen vrije keuze, ook al leven wij in de illusie van wel (Matrix?).

De bekende rabbijn en kabbalist Moshe Chaim Luzatto heeft in de introductie van zijn boek 'Mesillat Jesharim' (pad van de rechtvaardigen) beschreven wat de bedoeling is van ons leven in deze wereld. Hij beschijft het zo: "een jood komt naar deze wereld om twee redenen ten eerste dat hij Thora en Mitswot moet houden en ten tweede dat hij testen moet doorstaan". Ieder mens wordt in deze wereld op de proef gesteld.

We worden geboren op een bepaalde plaats/tijd/ouders/omgeving en neshama enz. deze faktoren bepalen onze persoonlijkheid. Zo hebben wij allemaal onze goede karakter eigenschappen en slechte eigenschappen zoals boosheid, jaloezie, moordzuchtigheid, kleptomanie, ontucht. Van alles hebben wij wel wat maar ieder individu wordt bedeeld met datgene wat zijn tikoen hanefesh en daarvoor is hij naar deze wereld gekomen.

Bij seksuele uitdagingen van welke soort dan ook zijn veel regels (halachot) verbonden. Natuurlijk is homoseksualiteit een enorme uitdaging. Seksverslaafden, pedofielie noem maar hoeveel mogelijkheden er zijn binnen de seksualiteit maar we zijn verplicht ons aan halacha te houden. In het huwelijksleven is er ook enorm seksueel verlangen maar we kunnen nooit doen wat we willen, we kunnen het alleen doen binnen het kader van de halachot zoals de hilchot nidda.

Hasheem heeft ons zo geschapen en ons deze uitdagingen gegeven zodat wij door middel van ons interne gevecht ons aan Hem en Zijn Thora kunnen binden.

De basis van seksualiteit komt van seksueel verlangen dat een G'ddelijk gegeven is en wordt beschouwd als 'eesj' (vuur) maar dan wel 'eesj kodesh', heilig vuur, door Hasheem geschapen met als doel mijzelf aan Hasheem te binden. Om dit eesj 'kodesh' te houden hiervoor hebben we de regels van de Thora nodig, want met kedoesha kunnen we alleen omgaan aan de hand van de Thora, want wij mensen hebben geen idee hoe daarmee om te gaan. We weten dat het bestaat maar niet hoe het werkt, de Thora leert ons dit.

Het belangrijkste middel dat ik een relatie met Hasheem heb is dat ik mijn slechte eigenschappen niet kan beteugelen zonder Hasheem. Ik heb geen controle over mijn seksueel verlangen, hoe kan G'd dan van mij verwachten dat ik mij in zal houden? Dat kan alleen als ik mij overgeef aan Hasheem en Hem vraag/verzoek/smeek om mij voor mijn eigen natuur te beschermen want ik kan het niet. Dit is dè manier om een band met Hasheem te hebben en dit is de reden waarom Hij mij geschapen heeft met verlangen naar datgene wat schadelijk voor mij is (mijn slechte eigenschappen) en mijn voortdurende wil om voor het slechte te kiezen (de mens doet slecht de hele dag, zie bereeshiet hfst 5) want dit is de essentie van de awodat Hasheem (het dienen van Hasheem).

In het eerste hoofstuk van het Sjema Jisraeel, staat dat je van Hasheem moet houden met heel je hart, met heel je ziel en met heel je vermogen. Dus ik moet van Hasheem houden met alles wat ik ben, zelfs met mijn meest duistere kant van mijzelf, mijn hele 'ik'.

Uiteindelijk maak ik een keuze, wat wil ik? Net zoals in Matrix.....

Het is de essentie van Thora, de relatie tussen Hasheem en mij. Verder is dit onderwerp enorm uitgebreid en er staat zoveel in Thora vermeld hierover geschreven dat ik totaal tekort schiet om het goed over te brengen. Maar hierbij een kleine poging van mij, wetende dat ik tekortschiet....

2 opmerkingen:

  1. Hallo Lea,

    Je antwoord lezende realiseer ik me, dat dit een antwoord is van een volledige buitenstaander. Lehavdil een Eskimo die het leven van een Bosneger van kommentaar voorziet.

    Opmerkelijk dat jij je alleen richt op het seksuele deel van de homoseksualiteit. Hiermee ga je volledig voorbij aan de essentie van dit fenomeen.

    Natuurlijk moeten we ons beperken om te kunnen groeien. Alleen juist de bechira, de vrije keus, maakt dat wij zelf verantwoordelijk zijn voor de mate waarin.
    Je kent ongetwijfeld de uitdrukking: de Mishna bestaat uit 7 delen.... 6 van de Mishna zelf en je gezonde verstand als het overkoepelend geheel.
    Een mens dient in mijn optiek verantwoord te leven zowel 'Ben Adam lechavero' als 'Ben Adam leMakom'.

    Leven in 'een leugen' en in een 'verwrongen wezen' kan veel schadelijker zijn voor de individu die dat doet en zijn/haar (directe) omgeving, dan zijn wie je bent.

    In tegenstelling tot bijvoorbeeld het christendom is het Jodendom geen 0 of/of 100% beweging...m.a.w. zwart wit qua denken.

    In onze achtergrond komen vele kleuren en schakeringen voor.
    Onze uniciteit maakt het lichaam kompleet, het lichaam dat wij Jodemdom noemen.

    Als ik zie hoe goed velen in het leven staan door te zijn wie ze zijn en hoe geforceerd degenen zijn die deze stap niet durven maken door de koude en kille reactie van hun omgeving, dan ben ik blij dat ik ondanks alles die stap heb durven maken.

    Uitganspunt voor mij blijft toch, als ik het doel van onze Tora en de schepping erbij bekijk:

    We ahavta lere'acha kemocha.

    We lezen Chukat komende Shabbat.

    Ook hier lezen we uit dat niet alles duidelijk is qua mitswoth.
    Ik weet niet waarvoor Hashem mensen heeft geschapen met een afwijkende orientering qua partnerkeuze...wellicht verneem ik dat voor mijn 120-ste of op dat moment.

    Wel weet ik dat 'ons zijn' ook een uitdaging moet zijn voor al die 'normale mensen' die precies weten hoe een ander moet leven.

    Sommigen kunnen geen sympatie voor hun andere medemens/jood opbrengen die 'anders is'dan de mainstream. Is dat ahavat Yisrael?

    Bescheidenheid werkt in mijn optiek 2 kanten uit.

    Met zeer hartelijke groet en met dank voor je repliek.

    Eduard Huisman

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deel II


    Het individu mogen wij nimmer veroordelen. Wel de daden die een individu doet. Hasjem is voor alle mensen. Hij staat klaar ieder mens te helpen met de uitdagingen die Hij op zijn en haar pad heeft gelegd. Maar als je niet Zijn hulp aanvaardt, dan val je inderdaad in het gevoel van 'niet anders kunnen dan' (slavernij) en dan kan je moeilijk de charedische opinies, de Tora en Hasjem de schuld geven. De beperking van het gevoel dat je niet anders kan dan... komt vanuit jezelf.

    Dit keer geen reactie van een eskimo die het leven van een bosneger van commentaar ziet, maar van een charedische dame die met de schrijfster van dit artikel eens is. Mijn vader heeft 15 jaar als een homoseksueel geleefd en kwam tot de ontdekking dat dit niet de waarheid is. De keuze was volledig zonder dwang, want mijn echtgenoot en ik hebben zijn voormalige partner als een volwaardige partner van mijn vader geaccepteerd, omdat het zijn keuze was. Ook was het ZIJN keuze niet meer in deze leugen te leven. Is hij daarmee geen homoseksueel meer? Zeker wel, maar hij wilt na 25 jaar de uitdaging weer aan gaan door te leven zoals Hasjem hem die uitdaging geboden heeft.

    Overigens heeft mijn vader altijd een diepe walching voor de Gay Parade gehad en hij vindt het een gotspe dat het ook ons Israel plaats vindt en een gruwel naar Hasjem wanneer het in Jeroesjalajiem plaats vindt.

    Eduard, les in deze is: jij hebt gekozen voor om niet te doen wat de Tora van je verlangt. Mijn vader heeft die keuze ook tijdelijk gedaan, maar is daar op teruggekomen. Dit maakt mijn vader geen beter mens als jij, maar wel een heel dapper mens die nu alleen zal blijven. Dat jij niet daarvoor wilt kiezen is jouw goedrecht. Maar zeg nooit meer dat iemand praat als een eskimo die het leven van een Bosneger van commentaar voorziet. Dat is door en door onredelijk en niet de realiteit. Stap uit de emotie en stap in de ratio. Laat de Tora praten.

    Ik wens je het beste.
    Devorah

    BeantwoordenVerwijderen

Populaire berichten

Jerusalem

Volgers