De Talmoed (Traktaat Rosj Hasjana 25a) vertelt ons dat Rabban Gamliël het Beet Dien (de rechters) verteld heeft dat zijn grootvader heeft geleerd dat de vernieuwing van de maan nooit korter duurt dan 29 dagen en 12 uur plus twee derde van een uur en 73 delen. (Het uur is verdeeld in 1080 onderdelen - elke seconde telt 18 onderdelen. Twee-derde van een uur is 720 onderdelen en de 73 onderdelen dat is 793 onderdelen. Zo zien we dat de duur van een maand 29 dagen, 12 uren, en 793 delen is.
Volgens de Joodse traditie wordt de maan telkens na 29.530594 dagen vernieuwd.
NASA (National Aeronautics and Space Agency van de Verenigde Staten) heeft berekend hoeveel tijd er is tussen de ene nieuwe maan en de volgende. Namelijk 29.530588 dagen.
Hoe is het mogelijk? Hoe heeft het Joodse volk deze nauwkeurige berekening kunnen maken zonder de moderne wetenschappelijke apparatuur? Het antwoord is dat de tradities van het Joodse volk teruggaan naar Mozes, die deze rechtstreeks uit G'ddelijke bron heeft ontvangen.
Dit gebed staat in Beraita (Soferim xx 1, 2,.. Sanhedrin 42a) Geprezen zij onze G'd, de Almachtige, Koning van het heelal, die de hemelen geschapen heeft door middel van Zijn woord en de sterren door Zijn gebod. Hij heeft vaste wetten en tijden vastgelegd. . . . En Hij commandeerde de maan om zichzelf te vernieuwen, als een kroon van schoonheid en tot steun van het kind [Israël]. Als symbool dat ook zij in de toekomst vernieuwd zullen worden en zij zullen hun Schepper aanbidden in Zijn glorieus koninkrijk. Geprezen is G'd die de maan verniewd
donderdag 3 mei 2012
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Populaire berichten
-
Toch iets interessants te melden over de afkomst van Kate Middleton, de vrouw van prins William. Kate's moeder is Carol Middleton, docht...
-
Parshat Bamidbar begint met de telling van het Joodse Volk. Je zou kunnen denken dat iedereen gewoon 'een nummer op de lijst is'. M...
-
Een verhaal over Suriname Op dit moment leven er niet veel joden in Suriname. Maar van die weinige joden die er zijn, ken ik twee tsaddik...
-
Volgens meerdere bronnen, is de 5773ste pasoek (vers) van de Thora is van Parasjat Ha'azinoe (Devarim 32:21) Deuteronomium : הֵם...
-
In de periode van de tweede tempel hielden de joden zich bezig met Tora studie en het vervullen van de geboden die G'd het Joodse volk h...
-
Rabbijn Joseef Chaim ben Avraham Chayah Mushah יוסף = משיח בא\אב שלום בן אברהם חיה מושה De ראשי תיבות (de voorletters) van zijn naam s...
-
De Israëlische archeologen hebben een vondst gedaan, een gouden bel die aan de kleding van de priester was bevestigd uit de periode van de t...
-
Rabbijn reb Asher Freund Hij wordt ook wel de profeet van onze tijd genoemd. Elke belangrijke vraag in het leven ging ik naar hem toe. Hij...
-
ב ר א ש י ת אמר רבי יצחק: לא היה צריך להתחיל [את] התורה אלא (שמות יב ב) מהחודש הזה לכם, שהיא מצווה ראשונה שנצטוו [בה] ישראל, ומה טעם פ...
U doet met dit bericht rabbi Gamaliel, de Joden uit de oudheid en Onze Lieve Heer een beetje tekort.
BeantwoordenVerwijderenDe lengte van de synodische maand was al bij de Babyloniers bekend (en week nog minder van het NASA-cijfer af dan het cijfer van Gamaliel) en ook bij de Chinezen.
Van de Babyloniers zou je nog -tegen beer weten in- kunnen beweren dat ze het van de Joden hebben overgenomen, maar die Chinezen gooien dan alsnog roet in het eten.
De lengte van de synodische maand is door de Joden gewoon overgenomen van de Babyloniers, die al heel wat jaren gewoon exact allerlei astronomische gegevens bijhielden en hun enorme 'database' konden gebruiken om te rekenen.
Mensen zijn helaas geneigd om het wetenschappelijke kunnen van mensen uit de oudheid te onderschatten en te denken dat bepaalde kennis alleen verworven kan worden met moderne middelen. Gamaliel was geen sukkel, die kon waarschijnlijk voldoende rekenen om de Babylonische astronomen te begrijpen.
En Onze Lieve Heer doet u hier ook een beetje tekort mee, want als Hij de synodische maand zo nauwkeurig openbaarde, dan maakte hij er wel een potje van bij de waarde van pi in de beschrijving van de inventaris van de eerste tempel. Maar misschien is dat dan weer een mysterie van ons geloof dat wij blijmoedig moeten aanvaarden...