woensdag 19 augustus 2015

Rot op uit mijn land!

Vanochtend op de terugweg van de beriet mila (besnijdenis) van ons nieuwe neefje, besloten wij om de snelweg 443 naar Jeruzalem te nemen in plaats van snelweg nummer 1. De borden gaven een filemelding aan op snelweg nummer 1. 

Gezellig op weg na de bijzondere simche. Alex die reed, vroeg mij om bij het dichtstbijzijnde tank station een flesje Cola voor hem te kopen om alert te blijven tijdens het rijden.  Geen probleem. We stoppen, ik ga het winkeltje binnen neem twee flesjes cola en sta bij de kassa.

Er waren wel zes of zeven klanten in de winkel, voor mij was een Israelische vrouw die een broodje wilde kopen, maar de bar code was niet goed leesbaar. 
De verkoper geeft haar een ander broodje en de vrouw zei duidelijk dat ze dat broodje niet wilde hebben. 
De verkoper snel geirriteerd zei aan haar: "Niet goed? Rot op uit dit land want dit land is niet van jullie!" 
Ik stond erbij en was verbijsterd over wat hij aan die vrouw zei. 
Ik zei: "Waaat zeg je?" 
Hij antwoordde: "Niet goed? Rot op want dit land is niet van jullie!"
In mijn verbijstering zei ik: "Wat jou land?? Je bedoeld mijn land, rot jij maar op!" En de Cola van jou mag je houden ik koop niet van iemand die zulke meningen er op na houd!" 
Woedend en gefrustreerd loop ik de winkel uit, natuurlijk de andere klanten helemaal verbijstererd achterlatend.

Ik stap in de auto en verontschuldig mij en vertel waarom ik geen Cola heb gekocht.

We reden door naar het volgende tank station. Daar kocht ik wel Cola maar een klein detail was mij niet opgevallen:
De grote fles had ik bij mij thuis staan en de kleine fles heb ik op het tankstation gekocht. Ter vergelijking.
Zo stonden de flessen opgesteld in de winkel.......


(Lijkt wel of er ISIS op staat)


De reis van Bne Berak naar Jeruzalem was dit keer voor mij de bewustwording van een groot existentieel gevaar voor ons bestaan. 
Daar was de vorige week iemand neergestoken omdat hij Joods is.......... dat haalt de media allang niet meer......

3 opmerkingen:

  1. Ik kan ook zo verbijsterd raken als mensen zo doen. Het raakt me dan diep, ik moet er echt van bijkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar word je stil van, wat een arrogantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De enige zekerheid die je hebt is dat je weet dat het goed afloopt. Er staat in het boek Zacharias dat Zijn voeten zullen te dien dage staan op de Olijfberg en Hij zal strijden voor Zijn volk als vanouds.
    Ondertussen bewaar je hart en blijf zegenen.
    Wij,buiten Israel, zullen voor jullie op de bres staan in gebed en gaven.

    BeantwoordenVerwijderen

Populaire berichten

Jerusalem

Volgers