zaterdag 28 januari 2012

Zonnestorm

ומאיר לעולם כלו וליושביו שברא במדת הרחמים
"Zo verlicht U de hele wereld en haar bewoners, dat U geschapen heeft met barmhartigheid..."
Uit de gebeden van Sjabat ochtend.

maandag 23 januari 2012

Kijk uit Lasjon Hara (kwaadspreken)!! Levensgevaarlijk.

Wat is Lasjon Hara (kwaadspreken).

1. Denigrerend spreken over een ander.
De Tora verbiedt om denigrerend over een ander te spreken ook al:
• Lijdt de persoon geen schade aan de opmerking.
• Zelfs als de spreker er zeker van is dat ook in de toekomst de persoon er geen schade aan zal hebben.

2. Iets zeggen over een ander dat hem schade kan doen aan zijn eigendommen, dat hem kan kwetsen of dat hem pijn kan doen.
• Iets over iemand zeggen waardoor hij financieel verlies kan lijden, pijn of schaamte geeft is verboden ook al is de opmerking niet denigrerend.
GEEN LASJON HARA - SPREEK GEEN KWAAD


Rabbi Elazar ben Parta heeft geleerd: Kom en zie wat voor negatieve kracht Lasjon Hara heeft. Waar kan je dit zien? Aan het verhaal van de spionnen (die naar Erets Jisraeel zijn gestuurd). De spionnen zijn zwaar gestrafd omdat zij negatief over de stenen en bomen gesproken hebben. Dus iemand die lasjon hara over zijn medemens spreekt die zal zeker zwaar gestrafd worden.

De Talmoed, Arachin 15a

Wat stond er nu werkelijk in de verklaring over homoseksualiteit?

Zoals vaak gebleken worden de links die bij een omstreden nieuws geleverd worden niet [volledig of zorgvuldig] gelezen, waardoor een opinie van de media vaak onterecht 1 op 1 wordt overgenomen. Dit met gevolg dat iemand onnodig 'veroordeeld' wordt, terwijl mensen eigenlijk niet weten waar het over gaat. Daarom hebben wij de gewraakte verklaring – waar Opperrabbijn Ralbag zijn handtekening onder gezet heeft met betrekking tot homosexuelen - vertaald. Je kunt nu zelf concluderen of je wel of niet achter de verklaring staat en of dat dit wel of niet genuanceerd [volgens de media] opvat moet worden.

Wat wel een feit is – of je er nu mee eens bent of niet – is dat de verklaring geen homo-haat kan oproepen. Omdat de verklaring begrip en mededogen uitstraalt. Deze feit staat nogmaals los of iemand er inhoudelijk mee eens is of niet.

Het Jodendom doet altijd aan outreach naar zijn naaste [de ene Jood naar de andere]. Of je nu wel of niet aan de Sjabbat houdt, als vrouw wel of niet de nidda-regels in acht neemt of als je wel of niet kasjroet eet. Eens een Jood, altijd een Jood en dus blijf je onderdeel van Bne Jisrael.

Wij geven niet zomaar voorbeelden. Het overtreden van de Sjabbes [Sjemot/Ex. 20:8-10], over overtreden van de nidda-regels [Wajjikra/Lev. 12] en het eten van treife voedsel [je dus niet aan de kasjroet houden zoals Wajjikra/Lev. 11 en in Dwariem/Deut. 14 ons opdraagt] wordt door Hasjem merendeels dezelfde strafmaat gehanteerd als met het praktiseren van homoseksualiteit. Bijna al deze overtredingen die wij hier nu opnoemen, is de straf karees als gevolg. Karees is een moeilijk begrip, maar het komt er op neer dat de ziel van Bnej Jisrael zal worden afgesneden wanneer de betrokken met opzet het verbod/gebod negeert.

Wij zijn verantwoordelijk voor elkaar, want ieder Jood moet zich inzetten te voorkomen dat een andere Jood dit overkomt omdat hij zich niet aan de Tora zou houden. Dit resulteerde onder meer de onderstaande verklaring waar vele mensen verontwaardigd over raakten.

Oordeel zelf.

De originele versie: Declaration On The Torah Approach To Homosexuality

Verklaring over de aanpak volgens Torah inzake homoseksualiteit
Maatschappelijke Ontwikkelingen inzake homoseksualiteit

Er is een monumentale verschuiving van de houding binnen de seculiere wereld ten aanzien van homoseksualiteit in de afgelopen decennia. Met name over de afgelopen vijftien jaar bestaat er een grote publieke campagne rond homoseksualiteit om deze acceptabel te maken. Legaliseren van het homohuwelijk is uitgegroeid tot einddoel om op die wijze homoseksualiteit gelijk te stellen met heteroseksualiteit.

Met behulp van politieke tactieken, wordt een intensieve propagandistische campagne de wereld op gejaagd om het publiek ervan te overtuigen gaande de legitimiteit van homoseksualiteit. Het is in de media schering en inslag om tegenstanders als "hatelijk" of "homofoob" te bestempelen wanneer ze de homoseksuele levensstijl niet aanvaarden als iets legitiem.

Het zwijgen door politieke druk, leidde vaak tot berusting. Helaas sijpelde deze houding in de Torah-gemeenschap en velen raakten hierdoor verward of het accepteren van deze kwestie zoals het in de media wordt weergegeven correct is.

Een eenduidig en eeuwige boodschap van de Torah

De Torah geeft een heldere uitspraak dat homoseksualiteit geen aanvaardbare levensstijl of een werkelijke identiteit is wat dit gedrag streng verbiedt. Bovendien waarschuwt de Torah ons, met vooruitziende blik naar negatieve seculiere invloeden, Vayikra (Leviticus) 20:23: "Volg niet de tradities van de landen die Ik voor jouw verschijning heen zendt; ..." Met name de Torah schrijft dit met betrekking tot homoseksualiteit en andere verboden seksuele liaisons.

Vanuit een perspectief van Torah is de vraag of homoseksuele neigingen en gedragingen veranderlijk zijn, is uiterst relevant. Het concept dat G-d een mens maakt dat niet in staat is om geluk te vinden in een liefdevolle relatie, tenzij hij een schending maakt van een bijbels verbod, is noch plausibel, noch aanvaardbaar. G-d is liefdevol en barmhartig. Worsteling, ja het is een moeilijke worsteling, maar samen met de genezing en persoonlijke groei vormen zij een essentieel onderdeel van deze wereld. Het is onmogelijk om een leven lang in een door de Torah verboden situaties te begeven waar geen haalbare oplossingen voor bestaat.

Het proces van genezing

De enige haalbare manier van handelen dat in overeenstemming is met de Torah, is therapie en tesjoewa. De therapie bestaat uit het versterken van de natuurlijke gender-identiteit van het individu door hem of haar te helpen te begrijpen en het herstellen van de emotionele wonden die hebben geleid tot desoriëntatie en afzwakking, waardoor de emotionele ontwikkeling van het individu hervat en voltooid kan worden. Tesjoewa – het zelf-gemotiveerde proces van het afwenden van een overtreding of een zonde en het terug te keren naar G-d en naar je spirituele essentie – is een Torah-gebod. Dit geldt ook voor verfijning en re-integratie van de persoonlijkheid waardoor het kan groeien op een gezonde en heilzame manier.

Deze processen worden meestal gefaciliteerd en gecoördineerd met de hulp van een speciaal opgeleide begeleider of therapeut die in combinatie met een gekwalificeerde spirituele leraar of gids samenwerken. Er bestaat geen andere praktische, Torah-gerichte oplossing voor dit probleem.

De mitswa van liefde en mededogen

Het belangrijkste punt om te onthouden is dat deze mensen in de eerste plaats onschuldige slachtoffers zijn met emotionele wonden uit de kindertijd. Zij verdienen onze volledige liefde, steun en aanmoediging in hun streven naar genezing. Worstelende mensen die op zoek zijn naar een gezond welzijn moeten niet worden verward met de homobeweging en hun agenda. Dit onderscheid is cruciaal. Het weerspiegelt het verschil tussen wat G-d van ons vraagt en wat Hij ons ondubbelzinnig verbiedt.

We moeten er alles aan doen wat in onze macht ligt om deze mensen die in deze strijd bevinden liefdevol te verheffen naar een volwaardig en gezond leven dat gevuld is met liefde, vreugde en de wijsheid van de Torah.

Interview opperrabbijn Ralbag: ‘leven niet zeker’ na uitspraken homoseksualiteit

Nu wij weten wat er in deze verklaring precies staat, moeten wij ons afvragen of de gemoederen nu zo hoog hadden moeten oplaaien waardoor de Opperrabbijn en zijn vrouw nu bedreigd worden en hierdoor niet in staat zijn op kort termijn deze kwestie met het bestuur van het NIHS te bespreken.

Is dit nu allemaal waard?


Door Daniëlle Pinedo

Opperrabbijn Aryeh Ralbag zou dit weekend naar Nederland komen voor een gesprek met het bestuur van de Joodse Gemeente Amsterdam, dat hem schorste na zijn controversiële uitspraken over homoseksuelen. Hij ziet daar voorlopig vanaf, zegt hij in een interview met NRC Handelsblad.

Waarom komt u niet naar Nederland?

“Ik heb sterke aanwijzingen dat mijn vrouw en ik ons leven niet zeker zijn als wij nu naar Nederland komen. Daarom leek het mij beter dat wij voorlopig niet komen.”

De politie heeft u aangeraden niet naar Nederland te komen?

“Nee, niet de politie. Het gaat om goed geïnformeerde mensen in wie ik groot vertrouwen heb. Zij hebben mij aangeraden: nu niet. ‘Probeer het over een week of drie, vier, als de gemoederen wat tot bedaren zijn gekomen’.”

Enig idee uit welke hoek het gevaar komt?

“Daar ga ik liever niet op in, maar misschien kunt u het zelf wel raden.”

Je zou je daar van alles bij kunnen voorstellen: antisemieten, boze homoseksuelen, gematigde orthodoxe joden..

“Ik ga er liever niet op in. Maar hier [Ralbag zit momenteel in Israël] wordt dat soort bedreigingen zeer serieus genomen. Waarom zou ik het leven van mijn vrouw en mij op het spel zetten?”

Critici denken dat het een tactische zet is: Ralbag blijft weg tot de media hun interesse voor deze kwestie hebben verloren in de hoop dat hij daarna zijn werk kan hervatten.

“Mensen kunnen denken wat ze willen, maar zo is het niet.”

De kwestie heeft veel ophef veroorzaakt in de orthodox-joodse gemeenschap. Sommigen vrezen een schisma tussen ultraorthodoxen en meer gematigden. Wat vindt u daarvan?

“Ik heb daar weinig zicht op, want ik zit momenteel niet in Nederland. Maar als ik over een paar weken die kant op kom…”

U bent opperrabbijn in Amsterdam, dit zag u niet aankomen?

“Nee.”

De Joodse Gemeente Amsterdam dreigt ook geboycot te worden door Europese rabbijnen die zich achter u opstellen.

“Dat is niet verrassend, want het is nogal wat als een opperrabbijn wordt geschorst omdat hij zijn mening verkondigt.”

U blijft er bij dat homoseksuelen in therapie moeten?

“In therapie wel, maar ik heb nooit gezegd dat homoseksualiteit een ziekte is. Ik word gekruisigd vanwege een standpunt dat ik niet heb.”

Waarom zou iemand in therapie moeten als hij niet ziek is?

“Omdat hij als gelovige jood én homoseksueel een innerlijk conflict heeft. Wie daar last van heeft, en van dat conflict af wil, moet zichzelf laten behandelen.”

Veel mensen kunnen u niet volgen: behandeld worden voor een ziekte die geen ziekte is.

“Maar het is dus geen ziekte, het is een innerlijk conflict.”

Hoe denkt u dat deze impasse met de Joodse Gemeente Amsterdam wordt opgelost?

“Ik ben geen profeet, maar ik vertrouw op een goede uitkomst. Ik verkondig een rabbinaal standpunt en heb bovendien nooit de intentie gehad om iemand te beledigen. Ik zie dus geen reden voor ontslag.”

Overgenomen uit: faq-online.nl Deze website is ZEER de moeite waard!!

Populaire berichten

Jerusalem

Volgers