zaterdag 24 oktober 2009

Michtav M'Yerushalayim - Brief uit Jeruzalem

Deel 3



In mijn vorige schrijven beschreef ik wat er kan gebeuren als je geen geweten uitgangspunten in het leven hebt. Dan gaat het niet ……………..goed,
Nu heb ik altijd gedacht dat ikzelf een goed functionerend, integer, oprecht enz. mens ben of was.

Afgelopen maandag was het misschien wel de belangrijkste dag van het Joodse Jaar de Grote Verzoendag. Dan vragen en krijgen wij vergiffenis voor alles wat we fout gedaan hebben ten opzichte van G'd. Maar wat vragen we eigenlijk of waar krijgen we vergiffenis voor?
De in eerdere brieven genoemde Rabbijn Dessler, komt in zijn boek 'Strife for Truth' tot 45 beschreven en toegelichte overtredingen. Ik doe een kleine greep hieruit,
- Wil, de ongecontroleerde uitoefening van de eigen wil is de wortel van alle zondes
en kwaad.
- Lack of knowledge, gebrek aan begrip, hoe dingen in elkaar zitten is een belangrijke
oorzaak.
- In the open, de behoefte aan bewondering.
- Speech of the mouth, je ongecontrolleerd uiten.
- Deliberate transgression,de waarheid weten en er maling aan hebben

In totaal 45.

En als ik eerlijk ben zijn er misschien 5 à 10 dingen waar ik me NIET aan schuldig maak in de loop van een jaar.

Dus wat te zeggen van de eerder genoemde mevr. X de hedoniste?
Er is alle reden tolerant te zijn en dat is het uitgangspunt zowel in de psychotherapie/psychoanalyse, als de Joodse religie (alweer een voorbeeld van de overeenkomsten tussen beiden, wat Ostow Mortimer al aangaf).

Rav Asher Freund, overleed de dag na Jom Kipoer, Grote Verzoendag, najaar 2005. De dag erna, dit jaar, zijn Jahrzeit, ging de hele gemeenschap, de chevre, naar zijn graf om te bidden ongeveer 2 tot 3 of 4000 mensen en ook nu 's avonds wordt de simcha gevierd met een gezamenlijke uitstekende maaltijd voor iedereen.

Jad Ezra is van de armen van iedereen. De kleinzoon van de Rabbijn Moshe Kleers hield een kleine toespraak. "Komt er een man aan de poort van de hemel" een verhaal van de Ba'al Shem Tov, stichter van het chassidisme. Hij blijkt zijn leven lang aan alle voorschriften/mitzvoth 613 te hebben voldaan, alleen hij deed dat niet met overgave, liefde, maar met zijn ik , zijn Ego en werd daardoor niet toegelaten tot de hemel. De man toonde berouw ter plekke en werd alsnog opgenomen. Wederom een enorme bereidheid tot vergiffenis, mits er oprecht berouw is. Rav Asher Freund, legt uit in een kommentaar in zijn Imrei Asher, de gezegden van Asher, wat de bedoeling van G'd is met name hoe Hij de mens ziet .
G'd heeft alles en heeft dus niets nodig, door zichzelf in te perken heeft hij de wereld en de mens geschapen vanuit zijn ik ego inperking. En daar de mens het evenbeeld van G'd dient te zijn, dient hij zich ook zo te ontwikkelen .
Rav Asher Freund was in principe, aan zijn bezit gemeten, een succesvol en rijk man
Echter Ani klum. Ik ben niets alles is van G'd en liet alles na aan de armen .

Wat heeft dit alles met psychotherapie en psychoanalyse te maken?

Ook hier weer iets interressants ofschoon de orthodoxe Jood dit weet en zo leeft, lukt hem dit dus van geen kant. Laat dit nu precies het manko zijn waar de hele psychiatrie en psychotherapie aan lijdt .
De patient dient zichzelf te leren kennen, te ontwikkelen, zijn Ego te ontplooienen dan komt het goed.

De Amerikaanse Vereniging voor Psychoanalyse de APA voor zover die bestaat besloot 10 jaar geleden door een vooraanstaand en door ieder gerespecteerd lid te laten onder zoeken of de 50 regionale, verschillende verenigingen niet onder een noemer vlag te brengen waren om tot EEN Amerikaanse vereniging te komen.
Wat bleek, en dan hebben we het vooraanstaande leden van de subverenigingen, dat dit niet mogelijk was door de alomheersende arrogantie van de leden, hun verenigingen waren beter zuiverder etc. kortom hun ego's zaten in de weg .

Wat ik van Jad Ezra moet vinden weet ik wel en niet. Dit jaar waren er meer mensen dan vorig jaar op de begraafplaats, de beweging wordt groter, terwijl de Rabbijn er niet meer is. De vrome bidt bij zijn graf in de hoop verwachting iets mee te krijgen van de geest de ziel van de overledene.

Een paar jaar geleden volgde ik een nascholingscursus te samen met de Amsterdamse huisartsen, samenwerkingsverband van huisartsen en psychiaters in de regio. Er werd een uiterst ongelukkige man van Turkse afkomst besproken, waar zich 6,7,8 verschillende instanties in de stad mee bezig hielden; de sociale dienst, UWV,bij-en nascholing, maatschappelijk werk, niets hielp. In de zaal werd enthousiast mee gedacht en kwamen er nog wel 5,6 invalshoeken ten einde deze hopeloze patiënt te helpen, zo was de communis opinion .
Ik merkte op, niets scheen te helpen bij deze uiterst depressieve patiënt. "Misschien moet U de patiënt eens vragen of hij wel eens dankbaar is?" Gaf ik als suggestie er zijn immers veel mensen die hem proberen te helpen. Er kwam geen enkele reactie uit de zaal. Op de weg terug bij de parkeerplaatsvan de auto, sprak de Collega die de patiënt presenteerde mij aan: "Collega bye the way, wat zei U over deze patiënt ook alweer?" Zij was kennelijk niet in staat geweest naar mij te luisteren en heb het haar nog een keer uitgelegd .

"Ani Klum, Afar. Ik ben niets, laat mij als het stof der aarde zijn. Bescheidenheid is de basis van levensgeluk, de basis van dankbaarheid ook .
In mijn hele opleiding tot psychiater heb ik hier niets over gehoord. Het moge duidelijk zijn, dat dit inzicht, als het ooit zover zal komen bij bovenbeschreven patiënte Mevr. X tot een beter leven en dan ook zeker met een beschikbare partner zal leiden .

Freud zegt in zijn beroemde verklaring als kind van de verlichting "woe es ist soll ich werden". Daar waar de mens een ongedifferentieerde gevoelswereld heeft zijn matrix, de innerlijke mens dient deze uiteindelijk gestuurt te worden door zijn ik, als doel van de psychoanalyse .
Het Jodendom komt met een heel andere oplossing, zet je Ego opzij, cijfer jezelf weg en dan ligt de weg naar geluk open ,
Luister daarbij naar je geweten, dan heb je een kans op geluk .
Richtlijnen blijken dus in de praktijk moeilijk opvolgbaar, maar dat wil niet zeggen dat je er niet naar moet streven ze op te volgen, anders lukt het helemaal niet. Dat is de betekenis van Richtlijnen .
Uncontrolled Speech zouden President Ahmadinejad van Iran en Hanynia de premier van Hamas dit doen dan zou er 50% minder lading op het Israëisch /Palestijns conflict zijn en President Obama heel wat meer kans hebben bij zijn bemiddelingspogingen tot vrede Helaas wordt deze richtlijn niet gehanteerd


J. Velleman

donderdag 22 oktober 2009

Chassidische wijsheid over tekortkomingen

Rav Asher heeft het volgende gezegd over je eigen tekortkomingen:
Je komt je eigen tekortkomingen tegen in een ander en wel op deze manier:
iemand doet iets wat je stoort. Waarom stoort het je omdat je dezelfde slechte eigenschap in jezelf hebt die je in de ander herkent. Zie je de tekortkoming in een ander dan is het als het kijken in de spiegel en jezelf zien; Je ziet dat je een vlek op je trui hebt en je begint de spiegel schoon te maken denkende dat je de vlek weghaalt. Intussen moet je alleen naar jezelf kijken want Hashem heeft die bepaalde persoon naar je gestuurd zodat je je bewust bent van je eigen tekortkomingen.
Lea gehoord van Chayale de dochter van Rav Asher.

De mens heeft twee ogen gekregen, zodat hij de verdiensten van zijn vrienden met één oog zou kunnen zien, en zijn eigen tekortkomingen met zijn andere oog.
Uit de parshat shavua van Hr. Zvi Goldberg

Populaire berichten

Jerusalem

Volgers